مالیات بر عایدی سرمایه در ۱۲۱ کشور جهان اجرا می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در ۱۲۱ کشور مالیات بر عایدی سرمایه املاک و مستغلات وضع شده که ضروری است تجربه آنها دراین زمینه مورد بررسی و استفاده قرار گیرد.

به گزارش اگزیم نیوز، «پریسا مهاجری» روز دوشنبه در نشست علمی با عنوان واکاوی مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: محورهای اصلی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در ایران و مقایسه آن با تجربیات کشورها باید در حوزه تعریف عایدی سرمایه، دامنه شمول، معافیت ها، نرخ مالیات، تعدیل نسبت به تورم و دوره نگهداری و سایر موارد بررسی شود.

این استاد دانشگاه گفت: بیش از ۸۳ درص کشورها قوانینی مرتبط با مالیات بر عایدی سرمایه دارند که متوسط نرخ مالیاتی کشورهای O ECD  و غیر آن، به ترتیب حدود ۳۰ و ۱۴ درصد است که میانگین کل حدود ۱۷.۵ درصد در بین کشورها این مالیات به دست می آید.

وی افزود: حدود۴۳ درصد کشورها به طور غیرمشروط، عایدی سرمایه‌ای سهام و سایر اوراق بهادار را مشمول مالیات می کنند و در ۳۲ درصد کشورها به طور مشروط مشمول مالیات می شود. از این رو به طور متوسط نرخ مالیات بر عایدی سرمایه ای سهام و اوراق بهادار در کشورهای OECD  و غیر آن به ترتیب ۲۲ و ۱۴ درصد است که در کل ۱۵.۵ درصد مالیات از این طریق حاصل می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه از جمله وسایل نقلیه در ۲۱ درصد از این کشور و مالیات بر طلا و جواهرات در هفت درصد از این کشورها گرفته می شود.

وی با اشاره به گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۹ گفت: هفت کشور در مجموعه کشورهای مجری نظام مالیات بر جمع درآمد اشخاص حقیقی وجود دارد که تورم دورقمی را تجربه کرده اند از این رو پاکستان و ترکیه عایدی های سرمایه ای بلندمدت را از مالیات بر عایدی سرمایه معاف کرده‌اند.

مهاجری بیان داشت: عایدی سرمایه ای به طور کلی به تفاضل قیمت فروش یک دارایی نسبت به قیمت خرید یا اکتساب آن دارایی اطلاق می شود. اگر ارزش دارایی در زمان فروش بزرگتر از قیمت خریدش باشد عایدی سرمایه رخ می‌دهد و اگر ارزش دارایی در زمان فروش کمتر از قیمت خرید باشد زیان سرمایه‌ای اتفاق می افتد.

وی افزود: در سه مورد از جمله تمایز عایدی واقعی از عایدی غیر واقعی؛ تورم و عواید سرمایه ای بلندمدت و کوتاه مدت و ضرورت لحاظ زیان های سرمایه در محاسبه عایدی خالص نیاز است تا ملاحظات مهم در مالیات بر عایدی سرمایه را در نظر گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: وجود تورم های نسبتا بالا می تواند مالیات بر عایدی سرمایه را به مالیات بر ثروت تبدیل کند به عنوان مثال شخصی دارایی را برای یکسال نگهداری می کند که ارزش آن ۱۰ درصد بالا رفته که هشت درصد آن به خاطر تورم است یک مالیات ستانی ۲۵ درصدی از عایدی سرمایه قادر به جبران اثر تورم نیست. در واقع عایدی واقعی این دارایی ۲ درصد است و شخص مجبور است نه تنها کل عایدی، بلکه مقدار بیشتری را به عنوان مالیات پرداخت کند و به مثابه آن است که از ثروت فرد مالیات اخذ شده است.

وی به آثار اقتصادی مالیات بر عایدی سرمایه اشاره کرد و بیان داشت: قفل شدن دارایی ها، هزینه بکارگیری سرمایه و موجودی سرمایه و هزینه های تکمین، هزینه های اجرایی و اجتناب مالیاتی و هزینه نهایی کارایی از جمله این موارد است.

کد خبر 52848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =