ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ۹۳۸ مگاوات رسید/ رشد ۱۱ درصدی تولید برق نیروگاه‌های برقآبی

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور که در دی‌ماه پارسال ۹۰۴.۰۷ مگاوات بود با رشد روبرو شده و به رقم ۹۳۸.۷۲ مگاوات رسید.

به گزارش اگزیم نیوز، ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از برنامه‌هایی است که «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو تحقق آن را در دولت سیزدهم اعلام کرده بود.

چندی پیش وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای چهار ساله برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، خاطرنشان کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین‌گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

محرابیان محوری‌ترین برنامه در وزارت نیرو را حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و صیانت از منابع و محیط‌زیست با تمرکز بر احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر را متناسب با رشد تقاضا، به‌عنوان یک سیاست اصلی برشمرد.

روز ۶ بهمن‌ماه سال گذشته هم «محمود کمانی» رییس سازمان انرژی‌ای تجدیدپذیر و بهره‌وری برق هم گفته بود: تنوع‌بخشی به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، یکی از اصولی‌ترین سیاست‌های دوران جدید سازمان ساتبا است.

با نگاهی به آمارهای تازه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران مشخص می‌شود که تلاش برای افزایش میزان ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر آغازشده و جای امیدواری است که به‌زودی بخشی از این نیروگاه‌ها به بهره‌برداری برسند.

آمار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران همچنین بیانگر آن است که از مجموع ۹۳۸.۷۲ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر، نیروگاه‌های خورشیدی در فروردین‌ماه امسال با تولید ۴۸۹.۹۰ مگاوات برق سهمی ۵۲ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

نیروگاه‌های بادی نیز در فروردین‌ماه امسال با تولید ۳۲۴.۱۸ مگاوات برق سهم ۳۴ درصدی از کل ظرفیت منصوبه انرژی‌های تجدیدپذیر را دارا است.

جایگاه بعدی متعلق به نیروگاه‌های برقآبی کوچک است که با تولید ۱۰۰.۶۲ مگاوات برق در فروردین‌ماه سهم ۱۱ درصدی از ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به خود اختصاص دادند.

نیروگاه‌های توربین انبساطی نیز در دی‌ماه با تولید ۹.۶ مگاوات برق سهم ۱۰ درصدی و نیز نیروگاه‌های زیست‌توده با تولید ۱۴.۴۲ مگاوات سهم ۱.۶ درصدی از کل ظرفیت منصوبه تجدیدپذیرها را دارد.

انرژی‌های تجدیدپذیر از پاک‌ترین انرژی‌هایی است که بشر امروزه می‌تواند از آن برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کرده و ضمن حفاظت از محیط‌زیست زندگی بهتری برای خود رقم بزند.

ایران دارای حدود ۳۰۰ روز آفتابی است و علاوه بر آن شدت تابش آفتاب در کشورمان از بسیاری کشورها بیشتر است که همین موضوع استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی برای تولید برق را مقرون به‌صرفه‌تر خواهد کرد.

چندی پیش هم وزیر نیرو گفت: احداث نیروگاه‌های جدید تجدیدپذیر در کشور ۴۶ درصد پیشرفت دارد و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر تا اوج بار مصرف تابستان امسال‌ وارد مدار می‌شود.

کد خبر 52943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =