باید از توان بالای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صادرات بیشتر استفاده کرد

کارشناس حوزه دانش‌بنیان، اهمیت صادرات و نقش آن را در توسعه اقتصادی کشورها بسیار زیاد دانست و گفت: در حال حاضر بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا به پشتوانه نوآوری و خلاقیت شرکت‌ های دانش‌بنیان توانسته‌اند سهم خود را در بازار جهانی افزایش دهند لذا ایران نیز با توجه به داشتن پتانسیل متنوع باید با صادرات محصولات دانش بنیانی از این امکان به نحو مطلوب بهره گیری کند.

مسعود هاشمی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز، صادرات را یکی از مهمترین ارکان بخش اقتصاد و توسعه جوامع بشر که نقش زیادی در اشتغالزایی عام و تخصصی و همچنین رونق تولید دارد، دانست و افزود: تقریباً تمام کشورهای توسعه یافته، اصول اقتصادی خود را بر پایه موضوع صادرات پایه‌گذاری کرده‌اند به طوری که تلاش دارند با بکارگیری بهینه مزیت‌های بومی و تبدیل آنها به مزیت رقابتی، سهم خود را در بازارهای بین‌المللی افزایش داده و رشد مثبت اقتصادی خود را تضمین کنند.

وی با اشاره به اهمیت حرکت صنعت کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان، ادامه داد: امروزه نیروی انسانی به عنوان مهمترین دارایی جوامع انسانی مطرح است و تمام مزیت‌های ذاتی و سرزمینی تنها در صورتی می‌توانند مهم باشند که ایده و تفکر تخصصی و نوآورانه به آنها تزریق شود. به همین دلیل است که شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصادهای توسعه‌یافته از جایگاه ویژه‌ای بهره‌مند هستند.

این کارشناس تاکید کرد: نکته مهم درباره شرکت‌های دانش‌بنیان این است که بدانیم اغلب این شرکت‌ها حتی به بازگشت سرمایه هم نمی‌رسند و خیلی زود زیر چرخ‌ شرکت‌های بزرگ از بین می‌روند و معدود شرکت‌هایی که بتوانند در یک سیکل مشخص جایگاه خود را در اقتصادی یک کشور تثبیت کنند، خیلی زود نه تنها بازار داخلی که حتی بازارهای خارجی را نیز به دست خواهند آورد.

هاشمی گفت: امروزه بسیاری از اقتصادهای بزرگ دنیا به پشتوانه نوآوری و خلاقیت شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند سهم خود در بازار جهانی را افزایش دهند و به ارزش‌افزوده بسیار بالایی برسند.

وی افزود: خوشبختانه طی سال‌های گذشته بیش از هفت هزار شرکت دانش بنیان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و در حال خدمات رسانی هستند و در حال حاضر نیز با توجه به شعار امسال، زمان مناسبی فراهم شده تا شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، دست به اقدامات بزرگتری بزنند.

هاشمی اظهار داشت: با اقدامات اساسی می‌توان زمینه را برای بزرگ‌تر کردن شرکت‌ها یا ایجاد همکاری‌های دو جانبه فراهم کرد تا با همکاری و سرمایه گذاری‌های بیشتر، شاهد رشد تولید نوآوری و فناوری و صادرات آنها در این بخش باشیم.

وی در انتها تاکید کرد: در صورتی که شعار امسال محقق شود می‌توانیم شاهد چند برابر شدن افزایش صادرات محصولات دانش بنیان باشیم.

کد خبر 53021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =