دسترسی به آب های آزاد جهان فرصتی مغتنم برای توسعه تجارت است

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مزیت رقابتی و یا ظرفیت صادراتی همیشه منابع زیرزمینی و معادن نیستند، گفت: دسترسی به آب های آزاد جهان و تجارت از طریق دریا با دیگر کشورهای دنیا یک امکان بسیار ویژه است که می‌تواند زمینه لازم را برای توسعه فعالیت کشورها در حوزه اقتصادی فراهم کند.

محمدحسین ضیایی روز  سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز افزود: دسترسی به آبهای آزاد رگ حیاتی تجارت در تمام کشورها محسوب می‌شود و خوشبختانه ایران در محور جنوبی خود دسترسی گسترده‌ای به این آب‌ها دارد.

این فعال بخش صادراتی با اشاره به ظرفیت بالای ایران در توسعه تجارت با دیگر کشورهای جهان، اظهار داشت: ایران کشوری پهناور محسوب می‌شود و به لحاظ جغرافیایی نیز در منطقه ای قرار دارد که عملاً به سه قاره بزرگ و مهم دنیا دسترسی دارد. این یعنی ظرفیت و پتانسیل این کشور برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها به شدت بالاست و می‌تواند در سایه یک برنامه‌ریزی دقیق و شفاف، این ظرفیت‌ها را عملیاتی کند.

وی بیان کرد: اگرچه ایران مرز دریایی و زمینی طولانی با بسیاری از دیگر کشورها داشته و در یکی از شاهراه‌های تزانزیتی جهان قرار دارد که فرصت بسیار مغتنمی را برای افزایش نقش‌آفرینی در حوزه تجارت جهانی پدید آورده اما متاسفانه تاکنون ایران کمترین بهره را از آن برده است.

وی گفت: از آنجا که ارتباط ایران با ۱۵ کشور جهان از طریق مرزهای آبی و خاکی، اتصال کشورهای آسیای میانه از طریق ایران با خلیج فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از طریق ایران بسیار مقرون به صرفه است بسیاری از این کشورها به دنبال آن هستند تا چنین روابطی را از طریق ایران برقرار کنند و مراودات اقتصادی و بازرگانی خود را با ما افزایش دهند.

ضیایی با اشاره به لزوم اصلاح رویکردهای اقتصادی کشور، از دستگاههای مسئول در تولید و صادرات در دولت سیزدهم خواست که مانند دیگر کشورهای ساحلی دنیا که از امکانات موجود در بنادر خود بعنوان رکن اقتصاد بهره گیری می کنند ما نیز از این پتانسیل برای بالندگی و پویایی اقتصاد خود استفاده کنیم.

وی در انتها تصریح کرد: نکته مهم درباره اتصال ایران به آبهای آزاد جهان این است که پهنه کشور، یک خشکی فراخ و پهناور بین دو دریا است و این یعنی بالاترین میزان امنیت در بخش ترانزیت با کمترین هزینه که به راحتی می‌توان از آن به عنوان یک کریدور منحصربفرد بهره گیری کرد.

کد خبر 53122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =