حوزه  اقتصاد می تواند پایه‌های قدرت کشور را در جامعه جهانی بیشتر تقویت کند

یک کارشناس اقتصادی با بیان آنکه حوزه اقتصاد یکی از مهمترین پایه‌های قدرت کشورها در جوامع بین‌المللی و مناسبات جهانی محسوب می‌شود، گفت: از آنجا که نمی‌توان برای این حوزه نقشی کمتر از حوزه‌های سیاسی و نظامی در نظر گرفت دولت سیزدهم باید برای تقویت هرچه بیشتر این بخش تلاش کند.

فرزاد عطایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش مهم صادرات در افزایش قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کشورها، گفت: قدرت ملی حاصل جمع جبری عوامل مثبت و منفی فراوانی است که از سرچشمه ­ها و منابع متعددی تشکیل شده و یکی از منابع مهم قدرت ملی در جهان امروز که در دوره بعد از جنگ سرد اهمیت بسزایی یافت، قدرت اقتصادی است که خود بسترساز امور روبنایی دیگر مانند قدرت سیاسی، نظامی و ... محسوب می ­شود.

وی با بیان اینکه چهار مولفه اصلی قدرت اقتصادی شامل امور زیربنایی، مبادله تولید، سطح تولید و منابع مالی می­ توانند بر قدرت اقتصادی تاثیرگذار باشند، افزود: زیرساخت­های اقتصادی، صادرات تکنولوژی سطح بالا، واردات مواد غذایی و ذخایر ارزی بین­ المللی دارای بیشترین درجه اهمیت هستند.

عطایی بیان کرد: اقتصاد توسعه‌یافته از ملزومات پیشرفت همه‌جانبه و پایدار است و هیچ کشوری نمی‌تواند بدون توجه به آن اهداف توسعه‌ای خود را محقق کند. از سوی دیگر، امروزه شاهد این هستیم که مفهوم توسعه اگر به درستی درک نشود و به صورت یکجانبه و تک بعدی در کشوری به ظهور و بروز برسد، نه تنها سبب بهبود کیفیت زندگی نمی‌شود بلکه ممکن است حتی آسیب‌هایی را نیز در برخی مواقع بر کشور تحمیل کند.

وی گفت: در دنیای امروز برخی از کشورها تلاش دارند با توسعه اقتصادی و حضور گسترده در بازار جهانی، فرهنگ خود را نیز به فراتر از مرزها برده و به دیگر جوامع دیکته و تحمیل کنند. در واقع این کشورها در سایه تجارت و فعالیت اقتصادی با دیگر بازارها، به صورت غیرمستقیم فرهنگ خود را نیز وارد بازارهای میزبان و هدف می‌کنند و به این طریق می‌توانند در آینده هم بازار خود را تضمین و هم اینکه با تغییر ذائقه و سلیقه بازار هدف، کالا و محصولات بیشتری را به آن بازار تزریق کنند، البته به شکل بدبینانه و افراطی، در این فرآیند حتی می‌توان رگه‌هایی از انحصار را نیز به وضوح دید.

این کارشناس تاکید کرد: به هر حال باید دانست که در جهان امروز، اقتصاد موضوعی جدا از فرهنگ و سیاست و امنیت نیست بلکه همه این مفاهیم در هم تنیده هستند؛ پس برای رسیدن به کیفیت مدنظر باید همه این موارد را مورد توجه قرار داد.

عطایی در پایان تاکید کرد: مسئولان کشور برای رسیدن به اهداف و منافع ملی خود باید به عوامل و متغیرهای قدرت آفرین در بعد اقتصادی توجه ویژه داشته باشند.

کد خبر 53123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =