صادرات مواد خام بدترین شیوه تجارت در اقتصاد جهان است

کارشناس حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، صادرات مواد خام را بدترین شیوه تجارت در اقتصاد جهانی دانست و گفت: امروزه همه کشورهای دنیا در تلاش برای ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در مواد خام تولیدی هستند تا بتوانند با صرف کمترین منابع، انرژی و هزینه، در بازارهای صادرات جهان نقش بیشتری ایفا کنند پس حمایت از توسعه حوزه دانش‌بنیان و محصولات این بخش با هدف گسترش حضور در این بازارها ضروری است.

سیدمسعود هاشمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نقش و اهمیت حوزه دانش بنیان در توسعه اقتصادی کشور، افزود: امروزه صادرات به معنای فروش مواد اولیه و یا ذخایر سرزمینی و معدنی کشورها به دیگر بازارهای جهانی نیست بلکه صادرات به معنای ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر در مواد خام موجود و فروش آن است.

وی معتقد است: صادرات بدون ارزش‌افزوده هیچ معنایی در طبقه‌‎بندی اقتصاد جهانی ندارد تا جایی‌که فروش مواد خام و یا خروجی اولیه معادن هیچ اثر محسوسی در بهبود شاخص‌های اقتصادی نخواهند داشت.

هاشمی با بیان آنکه امروزه همه دنیا در تلاش هستند تا عملا سهم خود را در اقتصاد جهان بیش از پیش ارتقا داده و به رتبه های بالاتر برسانند، تاکید کرد: در این فضاست که نیروی انسانی به عنوان مهمترین داشته‌های هر جامعه‌ای، ظهور و بروز پیدا می‌کند و همه ارکان جامعه برای به منصه ظهور رسیدن توان و قابلیت‌های این سرمایه بزرگ، هماهنگ و هم‌افزا می‌شوند.

این فعال بخش دانش‌بنیان تصریح کرد: به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری روی اندیشه، ایده و حتی خلاقیت نیروی انسانی روز به روز بیشتر می‌شود و دولت‌های بزرگ دنیا و صاحبان اقتصادهای برتر و غول‌های صنعتی و تولیدی، بیشتر سرمایه‌گذاری را در این بخش می‌کنند چون می‌دانند گرچه ممکن است دهها و حتی صدها ایده و طرح متخصان و محققان با شکست مواجه شود اما عملیاتی شدن تنها یک ایده از این افراد می‌تواند سبب ایجاد یک فناوری نوین و حتی یک انقلاب بزرگ در تاریخ فعالیت‌های اقتصادی‌ و تولید شود.

هاشمی گفت: حوزه دانش‌بنیان تنها مختص آی‌تی و آی‌سی‌تی نیست بلکه بسیاری از غول‌های اقتصادی جهان امروزه تولیدات خود را بر مبنای اصول پذیرفته‌شده اقتصاد دانش‌بنیان بنا کرده‌اند.

وی افزود: توان ساخت و صدور کالاهای با فناوری بالا در بازارهای رقابتی جهانی یکی از شاخص‌های سنجش قدرت نوآوری یک کشور است و حجم صادرات با فناوری بالا به عنوان یکی از دستاوردهای نهایی تجاری‌سازی ظرفیت نوآوری ملی شناخته می‌شود.

هاشمی در پایان تاکید کرد: کمک به توسعه صادرات محصولات با فناوری بالا و افزایش حجم صادرات در ترکیب فعلی، صادرات محصولات غیرنفتی کشور است که این امر نیازمند تدوین، تصویب، اصلاح و هم‌افزا کردن قوانین و مقررات حاکم بر تولید و صدور کالاها و خدمات، طراحی ساز و کارهای اقتصادی ارتقاء کیفیت و حمایت از تولید داخلی است.

کد خبر 53196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =