کشت قراردادی اولویت‌ وزارت جهاد کشاورزی است

وزیر جهادکشاورزی گفت: کشت قراردادی از مهم‌ترین اولویت‌های این وزارتخانه است که باید با هماهنگی کشاورزان قبل از شروع فصل کشت انجام شود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از وزارت جهادکشاورزی، «سیدجواد ساداتی‌نژاد» در نخستین نشست ستاد ملی زراعت که به منظور هماهنگی اجرای کشت قراردادی محصولات زراعی برگزار شد، به نقش تولید به عنوان وظیفه اصلی در وزارت جهاد کشاورزی تاکید و بازار را ضامن بقای تولید پایدار دانست.

وی با اشاره به اینکه تولید خط قرمز وزارت جهاد کشاورزی است، عنوان کرد: با توجه به وضعیت دنیا همه تلاش ما باید در راستای تقویت و کاهش وابستگی برای امنیت غذایی کشور باشد.

ساداتی نژاد، یکی از مهم‌ترین مباحث زراعت را کشت قراردادی عنوان و تاکید کرد: کشاورزی قراردادی باید اصالت داشته باشد و کشت قراردادی باید به معنای واقعی صورت گیرد.

وزیر جهادکشاورزی افزود: اگر قرار است کشت قراردادی انجام شود باید حتماً با کشاورز قرارداد منعقد گردد و در آن صورت کلیه امکانات و ملزومات در اختیار  کشاورز قرار خواهد گرفت.

وی سال جاری را سال اول اجرای کشت قراردادی دانست و افزود: با توجه به وسعت عملیات و انجام کامل کشت گندم به‌صورت قراردادی در سال جاری، مسایل و مشکلات پیش خواهد آمد، لذا محوری‌ترین کار برگزاری جلسات تنگاتنگ و هماهنگی با کشاورزان قبل از شروع فصل کشت است.

زمان طلایی برای اجرای الگوی کشت است

ساداتی نژاد تصریح کرد: دومین مسئله با اهمیت و ضروری، موضوع الگوی کشت است که با توجه به شرایط حساس دنیا و هماهنگی ما با سیاست‌های روز دنیا اجرای الگوی کشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: با توجه به شرایط جهانی هیچ‌وقت بهتر از حال حاضر الگوی کشت قابلیت و ظرفیت اجرا نداشته و می‌توان گفت الان زمان طلایی برای اجرای الگوی کشت است. در این خصوص باید کشت محصولات آب‌بر را به کشت دانه‌های روغنی، غلات و محصولات راهبُردی تغییر دهیم.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: دیمزارها در بخش کشاورزی فراموش شده‌اند، بنابراین تولید در دیمزارها باید مورد تاکید باشد. 

ساداتی نژاد به اهمیت و نقش بذر در کشت قراردادی و بر لزوم استفاده از بذر باکیفیت و مرغوب جهت انجام کشت قراردادی تاکید کرد و ادامه داد: باید شرکت‌های بذری در خصوص کیفیت بذور دقت و نهادهای نظارتی موضوع را بررسی کنند.

وی به اهمیت کود مصرفی در کشاورزی اشاره کرد و افزایش سقف مکانیزاسیون را جهت انجام کشت قراردادی الزامی دانست. 

گفتنی است‏، نخستین جلسه ستاد ملی زراعت با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، معاون امور زراعت، رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، رییس سازمان حفظ نباتات، معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعت سازمان جهاد کشاورزی سراسر کشور به‌منظور هماهنگی اجرای کشت قراردادی محصولات زراعی، تهیه و توزیع کودهای ازته، فسفاته و پتاسه و همچنین اهمیت و ضرورت تحقق برنامه تولید بذر روز دوشنبه ۹ خردادماه در محل سالن جلسات توسعه برگزار شد.

کد خبر 53269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =