بهره گیری از نیروی انسانی متخصص سبب تشدید مزیت های رقابتی اقتصادی می شود

عضو هیات علمی دانشگاه تهران، مهمترین مزیت رقابتی هر کشور در بازارهای صادراتی را نیروی انسانی متخصص عنوان کرد و گفت: از آنجا که این پتانسیل غیرقابل تعیین جانشین و منبعی تمام نشدنی است، باید در بهره گیری هرچه بیشتر از تخصص کارشناسان و خبرگان این حوزه تلاش کنیم و جایگاه خود را در اقتصاد دنیا ارتفا دهیم.

احسان چیت‌ساز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به ضرورت ارتقا کمی و کیفی محصولات و خدمات و حضور مداوم و فعال در تجارت جهانی، این امر را لازمه توسعه‌یافتگی کشور دانست و افزود: برای دستیابی به بازاری ثابت در دنیا باید محصولات و کالاهایی که در بازارهای جهانی مزیت رقابتی پایدار دارند، تولید و صادر کنیم، ضمن آنکه بهترین و عقلانی‌ترین اقدام در این جهت حفظ و نگهداشت نیروی انسانی متخصص در چرخه خدمت‌رسانی به کشور است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، کشور در بسیاری از موارد با کمبود منابع مالی و سرمایه مواجه است بطوری که نمی‌تواند سرمایه لازم را در حوزه نوآوری، فناوری و عملیاتی شدن ایده و تفکر نخبگان بخصوص در شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند؛ همین عامل سبب می‌شود توان کشور در تولید محصولات و اقلامی با مزیت رقابتی پایدار بیش از پیش کاهش یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به شعار سال، تحقق توسعه از راه گسترش فناوری و نوآوری را اقدامی ضروری توصیف و تصریح کرد: این هدف باید در شرکت‌های بزرگ دنبال شود چرا که تنها این شرکت‌ها و واحدهای بزرگ هستند که می‌توانند تحول‌آفرین باشند.

چیت‌ساز گفت: در لایه‌های علم‌آموزی و یادگیری، نوآوری است که علاوه بر کسب دانش، نیازمند مهارت‌آموزی است اما دانشگاه دقیقاً در همین لایه آخر، فرصتی در اختیار دانشجو قرار نمی‌دهد. نتیجه این می‌‍شود که نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع تزریق فناوری، دچار اختلال عملکرد می‌شود.

وی تصریح کرد: توانمندسازی و توسعه سرمایه انسانی به منظور ایجاد قابلیت‌های دانشی، مهارتی و رفتاری در کارکنان یک سرمایه‌گذاری و در جهت رشد و توسعه اقتصادی است. بنابراین مدیران سازمان‌ها در عصر تغییر و تحولات روزافزون ناگزیرند به شرایط و موفقیت سازمان خود بیاندیشند که یکی از راه‌های آن، افزایش دانش و مهارت‌ کارکنان سازمان‌هاست.

چیت‌ساز گفت: امروزه در هر شرکتی دارا بودن نیروی انسانی ماهر، توانمند و خلاق که بتواند از استعدادها و قابلیت‌های خود به خوبی استفاده کند و مسئولیت‌پذیری بیشتری داشته باشد، به عنوان یکی از مزیت‌های رقابتی به شمار می‌آید، براین اساس باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام پذیرد.

کد خبر 53278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =