پایان خرداد؛ آخرین مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان ۱۳۹۸ تا بهمن ۱۴۰۰

رییس کنفدراسیون صادرات گفت: صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و همچنین صادرکنندگانی که کالای خود را تا پایان بهمن ۱۴۰۰ صادر کرده‌اند، برای رفع تعهد ارزی تا پایان ماه جاری فرصت دارند.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اگزیم‌نیوز، محمد لاهوتی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و همچنین صادرکنندگانی که کالای خود را تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۰ صادر کرده‌اند، تنها تا پایان خردادماه امکان رفع تعهد ارزی را براساس روش‌های اعلامی بانک مرکزی خواهند داشت.

«بسته سیاستی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۱۳۹۸ و نحوه رفع تعهدات ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان» برای سال ۱۳۹۹ تمدید شده است، به طوری که نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۹، همانند سال ۱۳۹۸ و نحوه رفع تعهد ارزی سال ۱۳۹۸ با رعایت شرایط اعلامی برای سال ۱۳۹۷ خواهد بود.

بانک مرکزی در تاریخ ۲۸‌دی ‌ماه۱۴۰۰ تمدید مهلت بازگشت ارز صادراتی را در هشت بند اعلام کرد که به شرح زیر است:

۱- صادرکنندگان به مقصد کشورهای عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۲‌فروردین‌ماه ۱۳۹۷ تا ۱۶‌مردادماه ۱۳۹۷ که تاکنون اطلاعات پروانه‌های صادراتی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نکرده‌اند، تا پایان سال۱۴۰۰ مهلت خواهند داشت تا نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

۲- به سایر صادرکنندگان سال۱۳۹۷ به غیر از صادرکنندگان مندرج در بند مذکور (بند۱)، تا پایان سال‌جاری مهلت داده شد تا با مراجعه به سازمان توسعه تجارت و ارائه درخواست همراه با مستندات و با تایید مراتب توسط کمیته مربوطه، نسبت به ارتقای بازگشت ارز به چرخه اقتصادی تسریع کنند.

۳- صادرکنندگانی که نسبت به فروش ریالی کالاهای صادراتی خود به سایر کشورها غیر از عراق و افغانستان در بازه زمانی ۲۲فروردین‌ماه ۱۳۹۷ لغایت ۱۶مردادماه ۱۳۹۷ اقدام کرده‌اند، می‌توانند پس از ارائه مستندات به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی با تایید کمیته و ثبت اطلاعات فروش ریالی خود در سامانه جامع تجارت، متناسب با ثبت صورت‌گرفته، نسبت به ارتقای نسبت ایفای تعهدات خود اقدام کنند.

۴- صادرکنندگان سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، تا پایان سال۱۴۰۰ مجازند به‌منظور ارتقای ‌درصد برگشت ارز به چرخه اقتصادی با یک یا ترکیبی از روش‌های متنوع تعیین‌شده و رفع محدودیت‌های مربوطه تسریع و اقدام کنند.

۵- صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی سال۱۳۹۷ که قبل از ابلاغ فهرست اولویت‌های کالایی وزارت صمت برای واردات در مقابل صادرات اقدام به ثبت‌سفارش کرده باشند، در صورت ارائه درخواست و مستندات به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی مستقر در سازمان توسعه تجارت و با تایید کمیته، مجاز به ایفای تعهدات ارزی از محل صادرات سال یادشده به میزان تعهدات ارزی ایفا نشده سال۱۳۹۷ هستند.

۶- در راستای رفع مشکلات صادرکنندگان دارای تعهدات ارزی ایفانشده کمتر از پنج هزار یورو، این دسته از صادرکنندگان تا تاریخ ابلاغ این مصوبه (۲۸دی‌ماه ۱۴۰۰)، از رفع تعهدات ارزی تا مبلغ مذکور معاف هستند.

۷- فروش ریالی کالاهای صادرکنندگان کالا به کشور عراق به‌منظور بازسازی عتبات عالیات (طرف قرارداد ستاد بازسازی عتبات عالیات و یا شرکت‌های مورد تایید ستاد) به میزان مورد تایید ستاد عتبات و کمیته اقدام ارزی با ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه جامع تجارت و انجام اقدامات لازم، مشمول رفع تعهدات ارزی صادراتی می‌شود.

۸- در مواردی که واگذاری و فروش پروانه صادراتی به واردکنندگان، منجر به انتقال ارز و واردات نشده باشد، پس از طرح موضوع در کمیته اقدام ارزی، تایید آن و با اعلام مراتب به سازمان امور مالیاتی به‌منظور اقدامات مقتضی، در مقابل ایجاد تعهد ارزی متناظر برای صادرکننده، از تعهدات ارزی واردکننده کسر می‌شود.

کد خبر 53387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =