تصمیم گیری های نادرست بیش از تحریم به اقتصاد کشور ضربه زده است

یک کارشناس حوزه ارز با انتقاد از تاثیر تبعات نامطلوب تصمیم های نادرست دستگاههای اجرایی بر بخش های مختلف اقتصادی، گفت: با وجودی که نرخ ارز در یک بازه زمانی ۱۲ ساله تقریباً ثابت بود اما هرگز رشد اقتصادی کشور بیش از ۵ درصد نشد و این به آن معناست که تمام چالش های حوزه اقتصاد مربوط به تحریم نیست بلکه بخشی از آن از تصمیم‌گیری‌های نادرست داخلی ناشی می شود.

میثم رادپور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به سهم بالای تک نرخی بودن ارز در تقویت بنیه اقتصادی کشور، افزود: در هر کشوری که شرایط سیاسی مشخصی دارد و تصمیمات اقتصادی آن بر مبنای سیاست‌زدگی گرفته نمی‌شود، ارز تک نرخی به عنوان یک اصل پذیرفته شده، بنیان و اساس دیگر تصمیمات است.

وی اظهار داشت: در این کشورها دولت به دنبال ایجاد فضای رقابتی و اقتصاد آزاد است و تمام تلاش خود را بر مبنای آن اتخاذ می‌کند. در چنین شرایطی خود بازار بر مبنای عرضه و تقاضا و البته تحت نظارت دقیق دولت، قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

رادپور ادامه داد: در واقع دولت حتی در قیمت‌گذاری نیز دست خود را کوتاه می‌کند و این مهم را به بازار می‌سپارد در حالی که خودش تنها نقش نظارتی دارد.

وی گفت: در ایران اما شرایط سیاسی خاصی حاکم است که یکی از آنها موضوع تحریم و دیگر سهم‌خواهی بسیاری از مسئولان است که البته این دومی در بسیاری از کشورهای دیگر نیز وجود دارد. در این شرایط عموماً درباره تصمیم‌گیری‌ها نوعی اغراق رخ می‌دهد. به عنوان نمونه در ادبیات سال‌های اخیر برخی از دولتمردان همواره موضوع تحریم بزرگترین مانع در تحقق رشد مثبت اقتصادی عنوان و تاکید شده که اگر تحریم نبود قیمت ارز افزایش نمی‌یافت، تورم بالا نمی‌رفت و در نتیجه معیشت مردم تا این حد دچار مشکل نمی‌شد.

این کارشناس یادآور شد: با وجودی که سال ها درباره موضوع تحریم اغراق وجود داشته اما باید بخش عمده مشکلات این حوزه را باید مربوط به اتخاذ سیاست های نادرست در بخش های مختلف اقتصادی دانست.

رادپور گفت: اینکه رفع تحریم‌ها و ورود ارز به کشور چه تأثیری بر بهبود اوضاع اقتصادی و برون‌رفت از وضعیت رکود و تورم خواهد داشت، بسته به سیاست‌هایی است که دولت در تخصیص منابع ارزی اتخاذ خواهد کرد. اگرچه با توافقات برجامی و ورود ارز به کشور، قیمت دلار هم تغییر می‌کند اما این نکته هم قابل توجه است که ارز پیش از اینکه وابسته به نتیجه مذاکرات باشد، تحت‌تأثیر روندهای کلی اقتصاد ایران قرار دارد.

وی معتقد است: عوامل دیگری نظیر تورم، توان مدیریت ارزی دولت، میزان ذخایر ارزی، حجم تجارت خارجی و فشار صادرکنندگان حکومتی، رفتار اخلال‌گرایانه کاسبان تحریم و دلالان ارز و انتظارات آینده در نوسانات قیمت دلار مؤثر است.

کد خبر 53397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =