صادرات ایران به روسیه ۲۹ درصد کاهش پیدا کرد

سخنگوی گمرک ایران اظهار داشت: صادرات دو ماهه به روسیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۲ درصدی در وزن و ۲۹ درصدی در ارزش مواجه بوده است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، با آغاز جنگ روسیه و اوکراین از آنجایی که اولین تحریم‌ها متوجه انسداد مسیرهای ترانزیتی و گذرگاه‌های بین‌المللی منتهی به روسیه شد، پیش بینی‌ها این بود که با قرار گرفتن روسیه در بن بست و کاهش ذخایر استراتژیک آن،   مبادلات بین روسیه و ایران به عنوان یکی از کشورهای همسایه افزایش پیدا کند. این در حالی بود که ایران و روسیه پیش از این هم مذاکراتی برای افزایش سطح مناسبات تجاری خود داشتند.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در سفر اخیر خود به کشورمان همراه با هیات تجاری خواستار افزایش روابط تجاری با ایران شد و طبق گفته نواک از آنجایی که فشارهای بسیاری از کشورهای غیردوست به روسیه وارد شده، نیاز به افزایش همکاری‌های دو کشور را بیشتر می‌کند. سال گذشته با افزایش ۸۱ درصدی حجم تبادلات بین دو کشور به چهار میلیارد دلار رسیده و در سال جاری میلادی هم این عدد تا ۱۰ درصد افزایش یافته‌است. همچنین طبق گفته رئیس‌اتاق بازرگانی مبادلات تجاری دو کشور همسایه ایران و روسیه این توانایی را دارد که در فاز اول حجم تا ۱۰ میلیارد دلار  و در فاز دوم توسعه این روابط به ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

اما در اجرا ایران برای افزایش حجم مبادلات و توسعه روابط با روسیه با مشکلات جدی از جمله فقدان زیرساخت‌های یکپارچه حمل و نقل، بروکراسی‌های گمرکی و ... مواجه بود از این رو تا به امروز کشورهای همسایه توانستند جای ایران را در کریدور شمال – جنوب برای حمل کالاهای هندی به سمت روسیه  را بگیرند.

اما برخلاف اینکه رییس صادرات JSC روسیه اعلام کرده بود به دنبال حمایت از واردات هستیم و محدودیت‌ها برای واردات را کاهش می‌دهیم اما براساس اعلام گمرک میزان صادرات به روسیه در دو ماه اول امسال کاهش پیدا کرده‌است.

سیدروح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران با اشاره به آمار تجارت با روسیه در دو ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته اظهار داشت: طبق گزارش‌های رسمی میزان صادرات به روسیه ۱۹۸ هزار و ۶۶۳ تن کالا به ارزش ۶۸ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۳۷۲ دلار بوده ‌و همچنین در همین مدت میزان واردات از روسیه ۴۴۳ هزار و ۶۸۱ تن کالا به ارزش ۳۱۹ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۹۱۱ دلار بوده‌است.

طبق گفته وی، صادرات دو ماهه به روسیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۲ درصدی در وزن و کاهش ۲۹ درصدی در ارزش مواجه بوده و همچنین واردات از این کشور در همین دوره زمانی، افزایش ۴۵ درصدی در وزن و افزایش ۷۳ درصدی در ارزش داشته است.        

کد خبر 53405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =