افزایش مشمولان تبصره ماده ۱۰۰ مالیاتی به بیش از ۲ میلیون نفر

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ایران با اشاره به افزایش سقف تبصره ماده۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، گفت: به نظر می‌رسد مشمولان این تبصره به بالای دو میلیون مودی برسد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، محمدرضا جعفریان مشاور امور مالیاتی اتاق اصناف ایران در خصوص افزایش سقف تبصره ماده ۱۰۰ افزود: سقف تبصره ماده ۱۰۰ که در بودجه سالانه کشور ۳۰ برابر ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم تعیین شده بود، با تایید شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه به ۱۰۰ برابر افزایش پیدا کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش شدید قیمت کالا و خدمات بودیم، اتاق اصناف ایران، بازاریان و حتی سازمان امور مالیاتی پیشنهاد افزایش ۱۴۰ برابری سقف ماده ۱۰۰ داده شد، که در نهایت افزایش ۱۰۰ برابری به تصویب شورای سران رسید. در نتیجه ظرفیت تبصره ماده ۱۰۰ به چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید.

به عبارت دیگر افرادی که طی یک سال تا چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان گردش مالی داشته باشند می‌توانند از تسهیلات موجود در تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند. در آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم ذکر شده در صورتی که گردش مالی ارائه کنندگان خدمات و تولیدی‌ها تا ۵۰ درصد سقف تعیین شده باشد، می‌توانند از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ استفاده می‌کنند.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف با بیان اینکه مالیات مقطوعی که سازمان امور مالیاتی به مودیان اعلام می‌کند، هم‌زمان با دریافت فرم تبصره ماده ۱۰۰، قطعی می‌شود، اظهار داشت: اگر افراد با سازمان امور مالیاتی توافق کردند که مالیات قطعی خود را پرداخت کنند، مکلف نیستند که اظهارنامه مالیاتی و یا دفتر درآمد هزینه ارائه کنند. از سوی دیگر سازمان امور مالیاتی مکلف است که در چارچوب مالیات قطعی شده، برگه قطعی مالیاتی را به مودی ارائه کند.

وی تاکید کرد: در صورتی که سازمان امور مالیاتی اسناد و مدارکی دارد باید هم‌زمان با مراجعه مودی برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ آن را ارائه کند. اگر سیستم اجازه داد که مودی بتواند مالیات مقطوع خود را در چارچوب ماده ۱۰۰ پرداخت کند، سازمان دیگر حق ندارد وارد رسیدگی به آن پرونده شود چرا که سازمان مکلف بوده است با ابزارهای موجود در کشور، اطلاعات مودی را به صورت روشن داشته باشد.

جعفریان با اشاره به اینکه براساس اطلاعات موجود، در سال ۱۳۹۹، یک میلیون و ۷۳۰ هزار مودی مالیاتی وارد تبصره ماده ۱۰۰ شدند و مالیات مقطوع خود را بدون یک ریال هزینه برای دولت در وقت مقرر پرداخت کردند، گفت: با توجه به شرایط پیش آماده(افزایش سقف تبصره ماده ۱۰۰) به نظر می‌رسد گروهی که به این تبصره می‌پیوندند بالای دو میلیون مودی باشند. این مسئله می‌تواند تاثیر مثبتی در عملکرد سازمان امور مالیاتی داشته باشد چرا که این سازمان می تواند نیروهای خود را آزاد کند و به سراغ کسانی برود که فرار مالیاتی دارند.

توافق برای کاهش ۵۰ درصدی ضرایب مالیاتی/ضرایب مالیاتی به مودیان اطلاع رسانی نشد

وی در خصوص افزایش قابل توجه تشخیص مالیاتی برای برخی مودیان(بعضا تا ۱۰۰ برابر) گفت: وقتی شما چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را برای استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ تعیین می‌کنید، باید مشخص کنید که چه ضریبی را برای مالیات‌ها در نظر می‌گیرید.

این کارشناس مالیاتی ادامه داد: این ضریب برای مودی بسیار مهم است و باید مشخص باشد اما سازمان امور مالیاتی ضرایب را به مودیان اطلاع رسانی نکرده است. در بازنگری‌هایی که انجام شد، قرار بر این شده تا ضرایب ۵۰ درصد کاهش پیدا کند. به این معنا که اگر امروز شما بخواهید مالیات سه میلیارد تومان گردش مالی را با ضریب سال ۱۴۰۰ محاسبه کنید، درآمد شما معادل ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود. اما نسبت به این ۱۵۰ میلیون تومان دیگر سازمان امور مالیاتی هزینه‌ها را در نظر نمی‌گیرد. سازمان امور مالیاتی نیز می‌گوید که شما باید با توجه به درآمد ۱۵۰ میلیون تومانی، ۲۷.۵ میلیون تومان مالیات بدهید.

وی افزود: در این شرایط مودی حتما باید همان رقم تعیین شده را پرداخت کند و اگر مالیات کم‌تری بپردازد، به معنای عدم ارائه اظهارنامه خواهد بود و تحت عنوان کتمان درآمد، مشمول جریمه ۳۰ درصدی می‌شود. این مسئله از جمله مواردی است که مودیان باید بدانند تا با چشم باز فرم مربوطه را پر کنند.

کد خبر 53407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =