مهم‌ترین مقاصد و مبادی صادرات و واردات ایران در ۲ ماهه ۱۴۰۱

کشورهای چین، امارات، عراق، ترکیه و هند عمده‌ترین مقاصد صادرات کالاهای ایرانی و کشورهای امارات، چین، ترکیه، هند و روسیه عمده‌ترین مبادی واردات کالا به ایران در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۱ بوده‌اند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اگزیم‌نیوز، بررسی آمارهای گمرک نشان می‌دهد که ایران در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۱ بیش از ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالا به کشورهای مختلف صادر کرده که این رقم ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

همزمان صادرات ایران از نظر وزنی نیز با ۱.۶ درصد افزایش در مدت زمان مشابه داشته و برابر با ۱۷ میلیون تن بوده است.

عمده‌ترین محصولات صادراتی ایران در ۶۲ روز نخست امسال پروپان مایع (۶۷۳ میلیون دلار)، سایر روغن‌های سبک (۶۴۶ میلیون دلار)، اوره (۵۸۹ میلیون دلار)، متانول (۴۷۱ میلیون دلار) و پلی اتیلن گرید فیلم (۳۷۱ میلیون دلار) بوده‌اند.

کل ارزش واردات ایران در این مدت نیز برابر با ۸.۱ میلیارد دلار بوده که ۲۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

واردات ایران از نظر وزنی با این حال با ۳.۴ درصد کاهش در مدت زمان مشابه، ۱۷ میلیون تن بوده است.

عمده‌ترین محصولات وارداتی ایران هم در این مدت گندم (۴۹۲ میلیون دلار)، گوشی تفلن همراه (۴۵۵ میلیون دلار)، واکسن (۳۶۳ میلیون دلار)، ذرت دامی (۳۴۱ میلیون دلار) و برنج کامل (۳۰۱ میلیون دلار) بوده‌اند.

افزایش ۲.۱ برابری صادرات به عراق در اردیبهشت‌ماه

ایران در ۲ ماهه نخست امسال ۲ میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی به چین صادر کرده و این کشور اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی بوده است.

بعد از چین کشورهای امارات و عراق به ترتیب با واردات یک میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار و یک میلیارد و ۳۱۲ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی مقاصد صادراتی ایران قرار داشته‌اند.

ترکیه هم در این مدت ۷۶۶ میلیون دلار و هند هم ۲۹۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده‌اند.

با این حال بیشترین افزایش در میزان صادرات مربوط به عراق بوده است. این کشور تا پایان دومین ماه از سال ۲.۱ برابر سال قبل از ایران واردات داشته است.

افزایش ۲ برابری واردات از چین و ترکیه

امارات متحده عربی با صادرات ۲ میلیارد و ۲۴۷ میلیون دلار کالا به ایران در صدر مبادی وارداتی کالا در ۲ ماهه امسال قرار داشته است.

بعد از امارات کشورهای چین و ترکیه هم به ترتیب ۲ میلیارد و ۱۱۷ میلیون دلار و ۸۷۵ میلیون دلار کالا به ایران در مدت زمان مشابه صادر کرده‌اند.

کشورهای هند و روسیه نیز به ترتیب در ۶۲ روز نخست امسال ۳۴۰ میلیون دلار و ۳۱۹ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده‌اند.

با این حال آمارهای گمرک ایران حکایت از آن دارند که آلمان از فهرست پنج مبدا وارداتی ایران خارج شده و روسیه جایگزین آن شده است.

همچنین میزان واردات ایران از کشورهای چین و ترکیه در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۱۴۰۰ افزایشی ۲ برابری داشته است.

کد خبر 53413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =