چالش‌های قانونی بر سر راه پروژه های انتقال گاز به اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا برای تسریع تامین مجوز مالی و زیست محیطی ۳۰ پروژه گازی با چالش های قانونی مواجه شده و چنانچه نتواند ظرف مدتی مشخص توجیهات حقوقی برای این پروژه ها ارائه دهد، ۱۳ میلیارد یورو زیان می بیند.

به گزارش روز سه‌شنبه اگزیم نیوز به نقل از تارنمای روزنامه گاردین، طرح اتحادیه اروپا برای تسریع تامین مالی و صدور مجوز برای ۳۰ پروژه گازی با چالش قانونی از سوی سازمان های غیردولتی (NGOs) مواجه شده است.

به نوشته گاردین، سازمان های غیردولتی فعال در عرصه محیط زیست (Friends of the Earth Europe و ClientEarth) از کمیسیون اروپا خواسته اند حمایت خود را از پروژه های زیرساختی مانند خط لوله خط لوله مدیترانه شرقی (خط لوله گاز ۱۱۸۰ مایلی (۱۹۰۰ کیلومتری) برای اتصال میادین گازی دریایی در اسرائیل و قبرس به ایتالیا) را بررسی کند.

گفته می شود بخش اجرایی اتحادیه اروپا تا ۲۲ هفته فرصت دارد تا تصمیم اولیه خود را اصلاح یا ثابت کند که قوانین محیط زیستی را نقض نمی کند.

در صورتی که کمیسیون نتواند توجیه قانونی برای این پروژه ارائه دهد، این پرونده مکن است به "دیوان دادگستری اروپا" فرستاده شود و پیشبرد پروژه های ۱۳ میلیارد یورویی (۱۱ میلیارد پوندی) مزبور متوقف شود.

دو سازمان غیردولتی اروپایی مذکور همراه با  با دو نهاد غیردولتی دیگر ( Food & Water Action Europe و CEE Bankwatch Network)، این ادعا را مطرح کرده اند که بروکسل فهرست اولویت‌بندی پروژه‌ها را بدون در نظر گرفتن انتشار گاز متان تهیه کرده است، گازی که به گفته کارشناسان طی ۲۰ سال آینده سبب افزایش ۸۵ برابری گرمایش زمین می شود.

«گیلرمو رامو» از وکلای مدافع یکی از این سازمان های غیردولتی در این خصوص گفت: فهرست تهیه شده از سوی اتحادیه اروپا به معنای دادن مجوز ویژه برای استفاده گاز فسیلی در اروپا است، آن هم در شرایطی که باید به فکر حذف تدریجی این سوخت باشیم.

فعالان محیط زیستی این نهادهای غیردولتی هم می گویند مقامات بروکسل علیرغم شواهد موجود مبنی بر پیامدهای افزایش شدید انتشار گاز دی اکسید کربن، این امر را نادیده گرفته اند. این اقدامی غیرقانونی است، زیرا به طور مستقیم با قوانین آب و هوایی اتحادیه اروپا و تعهدات قانونی آن براساس پیمان آب و هوایی پاریس در تضاد است.

کمیسیون اروپا هر دو سال یک بار فهرستی از پروژه‌های زیرساخت انرژی را که برای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مفید است، تهیه می‌کند. بر اساس اصلاحات به عمل آمده، هیچ پروژه گازی جدیدی را نمی توان به این فهرست اضافه کرد مگر آنکه پروژه های ضروری برای تامین امنیت را بتوان در آن گنجاند.

در سالجاری میلادی کمیسیون اروپا، ۳۰ پروژه گازی را در فهرست مزبور گنجانده که واجد شرایط ارزیابی ساده و سریع تاثیرات زیست محیطی هستند تا روند صدور مجوز و تخصیص بودجه آن از سوی اتحادیه اروپا با سرعت انجام گیرد.

از سوی دیگر، آژانس بین‌المللی انرژی و هیات بین‌دولتی تغییرات اقلیمی اعلام کرده اند که برای حفظ گرمایش زمین تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد که دمایی بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن است، نباید پروژه‌های استخراج نفت و گاز جدید آغاز گردد.

درگیری روسیه و اوکراین که سبب تحریم های شدید علیه روسیه شده و افزایش صعودی بهای انرژی، اروپا را به فکر تامین گاز از منابع دیگر کرده است. در این میان واشنگتن اگرچه وعده افزایش صادرات داده است، اما ناظران می گویند هم ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع در آمریکا  و هم پایانه‌های دریافت در اروپا محدود است.  

کد خبر 53427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =