کشاورزی کشور نیاز فوری به فناوری روز و برندسازی دارد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با بیان اینکه تولید و صادرات سنتی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای امروز اقتصاد ایران باشد، گفت: بخش کشاورزی برای توسعه بیشتر نیاز به بهره گیری از علوم و فناوری روز دارد تا بتوان با گسترش برندسازی محصولات این بخش، میزان صادرات فرآورده های کشاورزی را افزایش داد.

فریدون همتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم تزریق فناوری روز به بخش کشاورزی، این مهم را یک از ملزومات توسعه صادرات دانست و افزود: از آنجا که امروز دیگر تولید و صادرات سنتی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد باید هرچه سریعتر این بخش را به شیوه های نوین تولید تجهیز کرد.

وی افزود: کشور ترکیه تا دهه ۷۰ خیلی از محصولات کشاورزی خود از جمله انار را از ایران وارد می‌کرد و یکی از بازارهای هدف ایران بود اما با سرمایه‌گذاری در این بخش، نه تنها اکنون بازار داخلی خود را تامین کرده بلکه به یکی از رقبای اصلی ایران در صادرات انار تبدیل شده است.

همتی با بیان اینکه کشاورزی برای توسعه بیشتر نیاز به نگاه علمی و فناورانه دارد، اظهار داشت: متاسفانه صادرات محصولات کشاورزی ایران شناسنامه‌دار نیست و این موضوع به دلیل عملکرد بد در حوزه برندسازی است.

وی گفت: در واقع محصولات ایرانی با برند کشورهای دیگر و بسته‌بندی‌های آنها در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد و این یعنی بخش اصلی سود حاصل از تجارت به حساب بازار کشورهای واسط ریخته می‌شود چون ارزش‌افزوده اصلی را آنها ایجاد می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: امروزه در تجارت جهانی، فروش فله‌ای منسوخ شده و عملاً هیچ محصول باکیفیتی بدون برند و به صورت فله‌ای به فروش نمی‌رسد. با این حال هنوز در صادرات محصولات خود بسته‌بندی بزرگ داریم و از ایجاد یک برند و یک بسته‌بندی مطابق با استانداردهای جهانی ناتوانیم.

همتی افزود: بخش کشاورزی به عنوان تأمین کننده امنیت غذایی کشور در حل بحران بیکاری نیز تاکنون نقش بسزایی داشته که باید بیش از سایر بخش ها مورد توجه مسئولان و دولت قرار گیرد.

وی گفت: هم ­اکنون کشور ما برای ورود فناوری و ماشین آلات پیشرفته و نوین کشاورزی، ورود لاین­های جدید بذر، نهاده ­های اولیه مورد نیاز و دانش روز بشدت نیاز به برقراری ارتباط و همکاری با کشورهای پیشرفته اروپایی دارد.

همتی ادامه داد: ایران همچنین به دلیل دارا بودن موقعیت خوب جغرافیایی برای تولید می ­تواند محل مناسبی برای توسعه سرمایه­ گذاری­ های خارجی و گسترش مناسبات مشترک در بخش کشاورزی با کشورهای اروپایی باشد.

وی گفت: کشور ما زمانی استقلال خود را از دست داده و ضربه ­پذیر می ­شود که محصول آماده و فرآوری شده کشاورزی را وارد کند بنابراین افزایش تعاملات ایران با جامعه جهانی تأثیر مثبتی بر روند توسعه بخش کشاورزی خواهد داشت.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه در پایان تاکید کرد: توجه به فناوری، یکی از موضوعات مهم در تجارت جهانی است و هر کشوری که به آن بی‌توجه باشد خیلی زود از چرخه تجارت حذف می‌شود.

کد خبر 53431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =