امکان کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در بخش خانگی وجود دارد/ صنعت مصرف‌کننده عمده برق کشور است

معاون هماهنگی و محیط کسب‌وکار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به اعتقاد کارشناسان امر، در بخش مصرف برق خانوار دست‌کم تا ۳۰ درصد صرفه‌جویی امکان‌پذیر است و می‌توان آن را به بخش تولید و صنعت منتقل کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، "سیدمهدی نیازی" امروز (پنجشنبه)به برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای تامین کنتورهای هوشمند خانگی اشاره کرد و افزود:‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام آمادگی کرده تا برق صرفه‌جویی شده از محل خانوارها را در بازاری که قیمت آن مشخص خواهد شد، خریداری کرده و آن را به بخش تولید و صنعت منتقل کند.

به گفته این مقام مسوول، در کوتاه‌مدت باید روی ظرفیت صرفه‌جویی در مصرف برق در بخش خانوار کار کنیم که از نظر کارشناسی دست‌کم ۳۰ درصد آن قابل جذب در بخش تولید و صنعت خواهد بود.

وی خاطرنشان‌کرد: از آنجا که بخش صنعت مصرف‌کننده عمده برق کشور است، با تعاملات انجام شده با وزارت نیرو مقرر شد بخشی از نیاز به برق را خودمان تامین کنیم.

نیازی بیان‌ داشت: در همه نقاط جهان نیز عرف است که صنایع بزرگ برای ساخت نیروگاه‌ها ورود می‌کنند و این مهم در مجلس نیز در حال تبدیل شدن به قانون است که مقررشده ساخت واحدهای نیروگاهی به ظرفیت ۱۴ هزار مگاوات به‌عنوان تکلیف بخش صنعت دیده شود.

وی تصریح کرد: معتقدیم این کار یک اقدام بلندمدت است و تا چند سال آینده جواب خواهد داد، به همین دلیل در کوتاه‌مدت باید روی ظرفیت صرفه‌جویی بخش خانوار کار کرد.

وی به امضای تفاهم‌نامه توسعه نیروگاهی بین وزارتخانه‌های صمت و نیرو به میزان ۱۴ هزار مگاوات اشاره کرد و گفت: این مهم با سرمایه‌گذاری هفت میلیارد دلاری در حال انجام است و طبق بند «و» تبصره ۱۵ قانون بودجه، آن دسته از واحدهایی که کنتور جداگانه داشته یا برق‌شان را بتوانند به شبکه سراسری تزریق کنند، نرخ سوخت‌شان به "قیمت نیروگاهی" محاسبه خواهد شد.

این مقام مسوول همچنین اظهار داشت: با هماهنگی بین وزارت نفت و نیرو، برنامه‌ریزی شده تا قطعی‌های برق به سمت تعطیلی صنایع در تابستان به‌منظور اورهال یا انجام برخی اصلاحات در صنایع‌ برود تا بتوانیم پایداری انرژی را در سایر بخش‌های صنعتی تضمین کرده و تابستان امسال را با محدودیت کمتری سپری کنیم.

کد خبر 53468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =