کسری نقدینگی در تأمین‌اجتماعی/ استقراض ۲۰ هزار میلیارد تومانی از بانک رفاه

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه با مشکل کسری نقدینگی مواجه هستیم، گفت: در دولت قبل و سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان از بانک وام گرفته شده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، میرهاشم موسوی در خصوص کسری تأمین اجتماعی در پرداخت حقوق بازنشستگان و مطالبات بیمه شدگان، افزود: در حال حاضر کسری تعهدی نداریم و اینکه عنوان می‌شود تأمین اجتماعی وضعیت بحرانی دارد، در واقعیت این گونه نیست.

وی ادامه داد: البته ضریب پشتیبانی ما پایین آمده است اما مانند صندوق‌های دیگر نیستیم که بگوییم ضریب پشتیبانی ما زیر یک است. هم اکنون این ضریب در تأمین اجتماعی ۴.۲ است که به دلیل تغییر و تحول جمعیتی و اوضاع کسب و کار ایجاد شده و باید با توسعه پوشش بیمه‌ای و بهره وری دارایی‌ها، منابع خود را افزایش دهیم.

هاشمی افزود: در مجموع با کسری تعهدی مواجه نیستیم اما با کسری نقدینگی روبرو هستیم. این کسری به دلیل بدهی دولت و کارفرمایان بخش خصوصی به وجود آمده که در حال رایزنی و تعامل با آنها هستیم تا بتوانیم هر ماه مستمری بازنشستگان را پرداخت کنیم. در مجموع در پرداخت مستمری بازنشستگان، مشکلی نداریم اما در برخی تعهدات مشکل نقدینگی داریم مانند تعهدات درمانی.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: براساس تلاش‌ها و برنامه ریزی های صورت گرفته تا به امروز حتی یک ساعت و یک روز حقوق بازنشستگان ما عقب نیفتاده است.

موسوی در خصوص اخذ وام از بانک رفاه برای پرداخت حقوق بازنشستگان و سایر تعهدات به بیمه شدگان اظهار داشت: در دوره جدید خیلی تلاش کردیم به سراغ وام نرویم. در دولت قبلی و در سال گذشته از بانک رفاه بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان وام گرفته شد. تا پایان سال تقریباً جلوی استقراض از بانک را گرفتیم و توانستیم به جز ۳ هزار میلیارد تومان طی یکی دو ماه اول که سازمان را تحویل گرفتیم دیگر ریالی از بانک دریافت نکنیم.

وی ادامه داد: تأکید بر این است که با روش‌های دیگر منابع خود را تأمین کنیم و به سمت استقراض از بانک نرویم. وام گرفتن از سر نداری نیست. ما بزرگترین طلبکاری هستیم که بدهکار هم هست.

موسوی با اشاره به روش‌های جایگزین وام، گفت: یکی از روش‌های جایگزین توسعه پوشش‌های بیمه‌ای است. اینکه یک میلیون بیمه شده به جمعیت هدف ما اضافه شده به این معناست که عدد درآمدی ما افزایش یافته است. در سال گذشته رشد منابع مان نسبت به سال ۹۹، ۵۷ درصد بوده که بخشی از آن در شش ماهه دوم سال و تلاشی که برای رشد بیمه‌ای داشته ایم، اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: تعدادی از افراد هستند که بیمه نیستند و باید شرایطی برای پوشش بیمه‌ای آنها فراهم کنیم که در این صورت ضریب پشتیبانی مالی بالا می‌رود و بخشی دیگر مربوط به وصول معوقات است که حتماً باید این وصول اتفاق بیفتد و بخش دیگر نیز مربوط به افزایش بهره وری دارایی و سرمایه‌های ماست که در شستا داریم و باید بهره وری و سوددهی آنها بیشتر شود.

کد خبر 53520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =