افزایش ترانزیت و تعدیل تعرفه‌های جاده‌ای بین کشورهای عضو تراسیکا

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با دبیرکل کمیسیون کریدورهای اروپا، قفقاز و آسیا(تراسیکا) ضمن تاکید بر برنامه ایران برای گسترش همکاری‌های حمل‌و نقلی با کشورهای منطقه، بر موافقت ایران با افزایش حجم ترانزیت و تعدیل تعرفه‌های حمل‌و نقل تاکید کرد.

به گزارش اگزیم‌نیوز از وزارت راه و شهرسازی، «رستم قاسمی» در دیدار با «آست آصف بایف» دبیر کل کمیسیون بین‌الدولی کریدورهای اروپا، قفقاز و آسیا موسوم به تراسیکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

قاسمی در این دیدار ضمن تشکر از حضور «آست آصف بایف» دبیرکل تراسیکا در کشور ایران، گفت: کشورهای عضو توافقنامه تراسیکا دارای ظرفیت‌های خاصی هستند که هرکدام ویژگی‌ها و ژئوپلتیک خود را دارند. این نقش‌ها اعم از حمل و نقل دریایی و زمینی می‌تواند در کنار هم و در تعامل با یکدیگر موضوع حمل و نقل منطقه‌ای را تسهیل کند.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای عضو تراسیکا ویژگی‌های خاص خود را در کریدور شمال-جنوب، کریدور شرق- غرب و همچنین در بخش دریایی در آب‌های مازندران و آب‌های جنوب کشور دارد.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه ایران در موقعیت مناسب جغرافیایی از مسیر بین‌الدٌولی اروپا، قفقاز و آسیا (تراسیکا) واقع است، توضیح داد: در بسیاری از مسیرهای کریدوری حمل و نقل ریلی برقرار است و این ابزارها و امکاناتی است که در حوزه ترانزیت نقش‌آفرین هستند.

قاسمی تاکید کرد: این روحیه در ایران وجود دارد تا همکاری‌های لازم را در جمع کشورهای منطقه‌ای تراسیکا داشته باشد و هیچ محدودیتی برای همکاری‌های ترانزیتی چه در بخش دریایی و چه در بخش زمینی وجود ندارد.

وی گفت: همچنین در خصوص همکاری ‌های حمل ونقلی همچنانکه بین ایران و ترکیه ویزا وجود ندارد این آمادگی وجود دارد تا برای سایر کشورهای عضو نیز این مورد تسهیل شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه همکاری‌های منطقه‌ای، ایران همواره پیشتاز بوده، گفت: جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورهای همسایه در حوزه‌های حمل و نقلی افزایش راندمان داشته است.

قاسمی خطاب به آست آصف بایف دبیرکل تراسیکا ضمن موافقت ضمنی با برخی از پیشنهادهای مطرح شده اعلام کرد: عبور از مسیر تزانزیتی ایران مسیر خوب و امنی است و همچنین در خصوص متعادل کردن تعرفه‌های حمل و نقلی چنانچه عادلانه باشد آن را قبول داریم و می‌پذیریم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در کنار کشورهای منطقه آمادگی دارد تا هم در افزایش حجم ترانزیت و هم تعدیل تعرفه‌ها اقدام کند و گسترش همکاری‌های منطقه ای در حوزه حمل و نقل از برنامه‌های ایران است.

وی در پایان از دبیرکل تراسیکا دعوت کرد تا با معاون حمل و نقل وی دیدار و گفت‌وگویی داشته باشد.

گفتنی است، تراسیکا کریدور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی است که کشورهای اروپا، قفقاز و آسیا را به هم متصل می‌کند و ۱۳ کشور از جمله ایران به عنوان امضاکنندگان اصلی آن هستند. ایران از سال ۲۰۰۹ به عضویت این کمیسیون بین دولتی درآمده است و به عنوان شاخه جنوبی آن قلمداد می‌شود.

تعدیل تعرفه‌های حمل ونقلی بین ایران، قزاقزستان و کشورهای عضو تراسیکا

در این دیدار همچنین دبیرکل تراسیکا ضمن قدردانی از استقبال گرم وزارت راه و شهرسازی و مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران بر نقش ایران در کشورهای عضو تراسیکا تاکید کرد و گفت: ارتباط بین شمال و جنوب ایران و بهره‌مندی از این مسیر ترانزیتی برای کشورهای عضو تراسیکا بسیار حائز اهمیت است.

دبیرکل تراسیکا ادامه داد: هم اکنون عبور مسیر ترانزیتی از کریدور شرق- غرب و از مسیر ایران مورد تاکید قزاقزستان است و در صدد هستیم تا از ظرفیت‌های ترانزیت ایران در این مسیر بهره ببریم که در این خصوص با شرکت‌های قزاقزستان در خصوص حمل بار از این مسیر ترانزیتی رایزنی شده است.

وی حل مسائل مربوط به ویزا برای رانندگان حمل بار در این مسیر ترانزیتی را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد که با حمایت جمهوری اسلامی ایران امضای موافقت‌نامه های بین دو کشور تثبت شود. این کار سبب می‌شود تا از ظرفیت‌های حمل و نقلی ایران به نحو شایسته بهره ببریم.

دبیرکل تراسیکا استقرار یک خط کشتی فیدری در بنادر شمالی ایران را مساله مهم دیگر قزاقزستان عنوان و بر تعدیل و مناسب‌سازی تعرفه‌های عبوری از بنادر شمالی به بنادر جنوبی و حمل بارهای از این مسیر تاکید کرد.

کد خبر 53592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =