عضو اتاق بازرگانی اهواز ارز چند نرخی را بزرگترین تحریم داخلی دانست

عضو اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ضمن ذکر تنها برخی از تبعات نامطلوب چند نرخی بودن ازر بر بازار، گفت: چند نرخی کردن ارز تا حدی دور از منطق اقتصادی بود که می‌توان آن را یک فاجعه بزرگ نامید زیرا این اقدام تمام ارکان اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داد.

صادق سواعدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم تصمیم‌گیری منطقی و کارشناسانه در حوزه اقتصادی، افزود: یکی از اشتباهات بزرگ دولت‌ها در سال‌های گذشته اجرای سیاست چند نرخی کردن ارز بود اگرچه تک نرخی کردن یک‌باره آن نیز فشار زیادی را به اقشار مختلف جامعه بخصوص قشر متوسط و ضعیف وارد کرده و می‌کند.

این کارشناس حوزه صادرات اضافه کرد: تجربه نشان داده که ارز دو نرخی نه تنها منفعت عمومی به همراه ندارد بلکه سبب ایجاد رانت و فساد مالی هم شده که جبران خسارات‌ آن به مراتب بسیار بیشتر از توزیع آن در حوزه های مختلف اقتصاد است.

وی ادامه داد: باید دانست که نتیجه برخی از تصمیمات اشتباه تنها به یک شاخص اقتصادی ضربه نمی‌زند؛ هزینه این اشتباه راهبردی دولت را، صادرکننده باید جبران کند و این یعنی افزایش قیمت تمام شده محصول و کالا و در نتیجه کاهش قدرت رقابت در بازارهای هدف و در نتیجه افت درآمدهای ارزی کشور.

عضو اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: در شرایطی که صادرکننده ایرانی به اندازه کافی به دلیل تحریم و محدودیت‌های آن در مضیقه و تحت فشار قرار دارد و نمی‌تواند به راحتی یک قرارداد مالی و تجاری را منعقد و به تعهدات خود عمل کند به طوری که این قبیل تصمیمات دولت را می توان نوعی تحریم داخلی قلمداد کرد.

سواعدی گفت: در واقع، ‌تاجر ایرانی در کنار تحریم‌های بین‌المللی و محدودیت‌های بانکی، باید با تحرم‌های داخلی نیز بجنگد و خود را سازگار کند و در نهایت خسارت‌های وارد شده را از جیب خود متقبل شده و پرداخت کند.

وی اظهار داشت: یکی از دلایلی که قاچاق کالا در اقتصاد ایران زیاد است، واقعی نبودن قیمت ارز است که تولید، بخش بازرگانی، نظام بانکی و پولی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین یکسان سازی نرخ ارز یک گام بسیار مهم برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود و دلیل اصلی آن هم این است که چه بخواهیم و نخواهیم، نرخ ارز لنگر اقتصاد ایران شده، حالا هر اندازه این لنگر با ثبات تر باشد به معنی تثبیت بیشتر سایر شاخص‌های پولی نیز خواهد شد.

سواعدی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت دلار باید تک‌ نرخی شود تا در منطقه امن خود در بازار قرار بگیرد، اما طبیعی است که بحث دارو در این میان بسیار اهمیت دارد زیرا مردم درد بیماری را می‌کشند، دیگر نباید درد گرانی را نیز متحمل شوند. بنابراین بهتر است تا برای اقلام خیلی ضروری مردم از جمله دارو، نان و گندم استثنا قائل شد.

کد خبر 53601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =