افزایش صادرات سبب ارتقا کمی و کیفی تولیدات داخلی خواهد شد

یک کارشناس اقتصادی گفت: از آنجا که هیچ تولید انحصاری و بازار محدودی سبب رشد کمی و کیفی محصولات نخواهد شد و تنها افزایش صادرات است که باعث ارتقا کیفیت تولیدات داخلی تا سطح استانداردهای جهانی خواهد شد پس بخش صنعت کشور باید فضای رقابتی مناسب را برای تحقق این امر فراهم کند.

هادی مرادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به اهمیت صادرات و نقش آن در بهبود استانداردهای تولیدی و خدماتی ایرانی، افزود: افزایش صادرات از جمله اهداف سازمان ها و نهادهای مرتبط و تولیدکنندگان در بخش های مختلف است که باید در راستای رسیدن به این هدف، کیفیت کالاهای تولیدی ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه هیچ محصولی در انحصار تولید و بازار محدود نمی‌تواند به لحاظ کمی و کیفی رشد کند، بیان کرد: در واقع، قرارگیری در فضای رقابتی، مهمترین عامل در تحقق ارتقاء کیفی و کمی محصولات است؛ با این حال متاسفانه به دلیل تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های بانکی، در سال‌های اخیر (بیش از دو دهه) بازار ایران چه در تولید و چه در عرضه، از جهات بسیاری محدود بوده که همین امر سبب کاهش کیفیت محصولات داخلی شده است.

مرادی با بیان اینکه متاسفانه این محدودیت در تولید و عرضه، علاوه بر افت کیفی و کمی، سبب ایجاد رانت و فساد هم می‌شود، گفت: در دوران تحریم بسیاری از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی بزرگ کشور توانستند به راحتی و با بالاترین قیمت ممکن، محصولات خود را بدون کوچکترین خدمات پس از فروش و یا ضمانت اجرایی فروش، به بازار عرضه کنند و به رانت‌‎های بزرگی دست یابند.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون این شرکت‌ها حالا خود بزرگترین مانع در سر راه تجارت و اقتصاد آزاد هستند و با تریبون‌های خود تلاش دارند به بهانه تولید ملی و با شعار خوداتکایی در تولید و خرید محصول ایرانی، همچنان بازار را در انحصار خود داشته باشند؛ در واقع آنها روی وضعیت کنونی موج‌سواری می‌کنند.

مرادی تصریح کرد: بسیاری از این محصولات از حداقل استانداردهای لازم برای عرضه در بازارهای جهانی محروم هستند به طوری که نمی‌توانند در بازار جهانی حتی در منطقه، با محصولات مشابه رقابت کنند. به همین دلیل ادامه حیات و درآمد خود را در حفظ وضعیت کنونی می‌دانند و البته این استدلال هم درست و منطقی است چون نه آنها توان رقابت در بازار جهانی را دارند و نه اگر تجارت آزاد باشد، حتی می‌توانند در بازار داخلی با محصولات خارجی رقابت کنند و خودروسازی بهترین و ملموس‌ترین نمونه از این مورد است.

وی در پایان تاکید کرد: کیفی‌سازی تولیدات از عوامل مهم نوآوری و شکوفایی در صنایع مختلف به شمار می‌رود زیرا از این طریق می‌توان زمینه‌ساز رونق اقتصادی و توسعه همه جانبه در کشور شد.

کد خبر 53748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =