سفارتخانه‌ها نقش اساسی در بازاریابی و بازارسازی صادرات کشور دارند

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با بیان اینکه تاکنون هیچ کشوری بدون توسعه صادرات نتوانسته به سمت پیشرفت همه‌ جانبه حرکت کند، گفت: وزارت خارجه می‌تواند با فعال کردن سفارتخانه‌ها در حوزه های بازاریابی و بازارسازی سهم خود را بعنوان بزرگترین حامی اقتصاد کشور در بازارهای جهانی بیش از پیش ارتقا بخشد.

رضا کامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به اهمیت توسعه بازارهای صادراتی کشور، این مهم را گامی به سوی برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کنونی و تسهیلگر مسیر توسعه دانست و افزود: تجربه جهانی نشان داده که هیچ کشوری بدون توسعه صادرات نتوانسته به سمت پیشرفت همه‌ جانبه حرکت کند.

وی افزود: یکی از کارکردهای اصلی و عمده دولت‌ها در بخش صنایع، بحث مکانیزم فروش یا بازارسازی فروش آن در داخل و خارج از کشور است، این امر به حدی مهم است که در برخی از کشورهای اروپایی، یکی از مهم‌ترین وظایف سفارتخانه ها، بازارسازی برای صنعتگران داخل کشور است؛ اتفاقی که هیچگاه در بخش صنایع ایران نیفتاده و همین موضوع به یکی از دغدغه‌های بزرگ صادرکنندگان تبدیل شده است.

کامی بیان کرد: بزرگترین کشورهای جهان و اقتصادهای توسعه‌یافته‌ای مانند ایالات متحده، آلمان، ژاپن، چین و بسیاری از کشورهای دیگر همگی بیشترین تمرکز را روی بخش صادرات دارند. در واقع این کشورها کماکان در بخش بازاریابی، بازارسازی، نیازسنجی و نیازسازی در بازارهای هدف فعال هستند و هر روز نیز تلاش دارند ضمن حفظ بازارهای کنونی گسترده، محصولات و خدمات خود را بیشتر کنند و سهم خود را از بازار جهانی افزایش دهند که تمام این تلاش و سخت‌کوشی نشان‌دهنده اهمیت صادرات است.

وی اظهار داشت: این قبیل کشورها در انتخاب بازارهای هدف خود هیچ محدودیتی قائل نمی‌شوند و از کوچکترین فرصت برای توسعه اقتصادی خود از مجاری صادرات بهره می‌برند. از طرفی بسیاری از روابط سیاسی و فرهنگی خود را نیز با اهداف اقتصادی توجیه می‌کنند و به همین دلیل توانسته‌اند به قدرت قابل قبولی در بازارهای تجاری برسند.

کامی با اشاره به لزوم فعال شدن ظرفیت‌های سفارتخانه‌ها، تصریح کرد: در دنیای امروز بخش بین‌الملل همه وزارتخانه‌ها و نهادهای حاکمیتی باید در بخش صادرات فعال و هم راستا شوند که البته در این بین قطعاً سفارتخانه‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

وی در پایان تاکید کرد: در تمام این سال‌ها وزارت امور خارجه پشتیبان و حامی مواضع سیاسی کشور بوده و به موفقیت‌ بالایی هم رسیده اما حالا زمان آن شده که با فعال کردن ظرفیت‌ سفارتخانه‌ها و افزایش تعامل آنها با بخش خصوصی و بازرگانان داخلی، در اقتصاد نیز با بازاریابی و بازارسازی، بزرگترین حامی منافع کشور در بازارهای جهانی باشد.

کد خبر 53749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =