سرمایه گذاری مشترک ایتالیا و قطر برای افزایش تولید گاز طبیعی

شرکت چند ملیتی انرژی "انی" ایتالیا روز یکشنبه به پروژه گسترش و افزایش تولید بزرگ ترین حوزه گاز طبیعی جهان در قطر پیوست.

به گزارش اگزیم نیوز از خبرگزاری فرانس پرس؛ عرضه گاز طبیعی صادراتی روسیه به ایتالیا چند روز پیش به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافت.

به گفته سعد بن شریدة الکعبی وزیر انرژی و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت قطر انرژی، شرکت انی مالکیت یک سهم با ارزش بیش از سه درصد از پروژه ۲۸ میلیارد دلاری حوزه گاز شمالی را در اختیار خواهد داشت.

الکعبی و کلویدو دسکالزی مدیرعامل شرکت نفت و گاز انی در مراسمی در دوحه، توافقنامه تشکیل این شرکت سرمایه گذاری مشترک را امضا کردند.

به گزارش اسپوتنیک؛ مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت نفت و گاز ایتالیا (انی) گفت که کشورش در حال حاضر برای توقف ناگهانی عرضه گاز از روسیه آماده نیست، اما می‌تواند با آماده کردن زمینه ها، زمستان آینده را بدون واردات گاز از روسیه بگذراند.

دسکالزی، خاطرنشان کرد: ایتالیا اکنون برای قطع گاز روسیه آماده نیست و تلاش خواهد کرد تا برای تحمل چنین شرایطی در پاییز و زمستان آینده آماده شود. ذخیره گاز در ایتالیا اکنون ۵۴ درصد است و با کمک گاز الجزایر، تا اکتبر باید به بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد.

غول انرژی روسیه(گازپروم) چهارشنبه گذشته به انی اطلاع داد که عرضه گاز را تا ۱۵ درصد کاهش خواهد داد و شرکت ایتالیایی روز بعد اعلام کرد که به دلیل مشکلات در ایستگاه کمپرسور پورتووایا، تنها ۶۵ درصد از قرارداد گاز خود را دریافت خواهد کرد.

گازپروم روز سه‌شنبه به دلیل مشکلات فنی در ایستگاه کمپرسور پورتووایا، عرضه گاز نورد استریم را از ۱۶۷ میلیون متر مکعب در روز به ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داد. روز چهارشنبه، گازپروم اعلام کرد که به خاطر همین مشکلات فنی، روز پنجشنبه قادر خواهد بود فقط بیش از ۶۷ میلیون متر مکعب گاز در روز را از طریق خط لوله نورد استریم تحویل دهد.

پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، دولت ایتالیا متعهد شد که وابستگی این کشور به واردات گاز طبیعی روسیه را از بین ببرد. ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا طی سخنرانی خود در پارلمان ملی این کشور در ماه مه، بر قطع وابستگی به گاز روسیه تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تاکید کرد. اما مدیر شرکت انی معتقد است ایتالیا تا سال ۲۰۲۵ به گاز روسیه وابسته خواهد بود.

کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا بعد از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، کرملین را تحریم و به کی یف برای مقابله با مسکو سلاح دادند. افزایش قیمت انرژی در جهان به ویژه در اروپا یکی از تبعات اقتصادی این بحران است.

رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن نیز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

کد خبر 53754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =