سبحانیان: اولویت اصلی دولت، کنترل تورم است/ کاهش فاصله نرخ ارز در سامانه نیما و بازار

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اولویت اصلی دولت کنترل تورم است و برای آن بسته تدارک دیده، گفت: بدنبال آن هستیم تا با سیاست‌های جدید بانک مرکزی، فاصله بین نرخ ارز در سامانه نیما و حاشیه بازار کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، محمد هادی سبحانیان صبح امروز (سه‌شنبه)و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: دولت هیچ اراده‌ای ندارد که ارز جدیدی را به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد کند؛ اگر این قصد را داشتیم که اساسا زیر بار اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌رفتیم.

وی با اشاره به افزایش اختلاف بین نرخ ارز در سامانه نیما و بازار، گفت: با توجه به این اختلاف، بسیاری از صادرکنندگان می‌گفتند که با فروش ارز در سامانه نیما، امکان تامین نهاده‌های تولید را ندارند و زیان می‌کنند که با سیاست‌های جدید بانک مرکزی این موضوع تا حد زیادی جبران شد.

این مقام مسئول با اشاره به برخی اظهارنظرها در مورد اینکه دولت اساسا نباید در اقتصاد مداخله کند، اظهار داشت: بیشتر مداخلات قیمتی در گذشته با هدف حمایت از مصرف کننده انجام شده ولی در عمل انگیزه تولید و سرمایه‌گذاری را از بین برده است؛ نظر ما این است که دولت کمتر از ابزار افزایش عرضه استفاده کرده است.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: برخی تصور می‌کنند وقتی دولت سقفی برای یک قیمت بگذارد، مشکل حل می‌شود در حالی که قراردادهای صوری و زیرمیزی بسته می‌شود و نظر ما استفاده بیشتر از ابزار عرضه است.

سبحانیان گفت: شرایط اقتصادی خوب و مناسب نیست و نباید این طور باشد که بازار به طور کلی رها شود؛ به عنوان نمونه اجاره بها در برخی موارد تا سه برابر رشد کرده که این موضوع سبب آشفتگی بازار و در نهایت افزایش تورم شده است.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت اقتصاد تسهیل ورود شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها به بورس است، تصریح کرد: در حال حاضر وقتی به نهادهای خارج از وزارت‌ اقتصاد فشار وارد می‌کنیم تا در صدور مجوزها تسهیلات لازم را فراهم کنند، از زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد نیز خواسته‌ایم تا به طور هفتگی گزارش عملکرد خود را ارائه کنند.

این مقام مسئول سیاست وزارت اقتصاد در حوزه مالیاتی را عدالت مالیاتی عنوان کرد و گفت: در حال تدوین لایحه‌ای برای اخذ مالیات از مجموع درآمد هستیم؛ این در حالی است که برخی اساسا اعتقادی به پرداخت مالیات ندارند.

وی نقطه ضعف اخذ مالیات براساس تراکنش‌ها را آماده نبودن بسترهای لازم برای آن دانست و افزود: در حال حاضر تعامل سازنده‌ای را آغاز کرده ایم و بدنبال اخذ مالیات بر اساس مجموع درآمدهای فرد هستیم.

کد خبر 53789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =