عمده خودروهای وارداتی در محدوده کمتر از ۱۰ هزار دلار خواهد بود/ ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به پلتفرم‌های خودرویی موجود در کشور، عمده واردات خودرو مربوط به محصولات کمتر از ۱۰ هزار دلار خواهد بود تا هم سبد محصولات ما کامل شود و هم قابلیت داخلی‌سازی تدریجی داشته باشند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «سیدرضا فاطمی امین» امروز (شنبه) در پایان نشست خبری افزود: آیین نامه واردات خودرو ۱۰ بندی است که در دولت مطرح شده و بر سر یکی از بندهای آن بحث و بررسی وجود داشت که در حال رفع و رجوع است.

وی پیش بینی کرد: از زمان ابلاغ آیین نامه خودرو، واردات نخستین دسته از خودروها دست‌کم دو ماه به طول بینجامد. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: واردات خودرو با دو دلیل پر کردن شکاف عرضه و تقاضا و همچنین کامل کردن سبد محصولات داخلی در دستور کار است.

وی‌ بیان داشت: سال گذشته کمتر از ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد، اما تقاضا بین ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون دستگاه بود، همچنین عدم انجام واردات از سال ۹۷ و وجود چندین میلیون خودرو فرسوده در کشور یک تقاضای انباشته را برای آن ایجاد کرده است به تفاوت قیمت ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای و بازاری در برخی از خودروها انجامیده است.

وی گفت: امسال برای تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری، وانت، تجاری و سنگین برنامه از خودروسازان گرفته شده است که بخشی از تقاضا را تامین خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سبد محصولات موجود در کشور ناقص است، با توجه به اینکه سه پلتفرم خوب مربوط به خودروهای شاهین، تارا و ال ۹۰ در کشور داریم که اتفاقاً همین محصولات قیمت‌های بالایی دارند و دیگر پلتفرم ها قابل توسعه نیستند، بنابراین در نظر داریم محصولات اقتصادی به طور مثال زیر ۱۰ هزار دلار که با قدرت خرید مردم تناسب داشته باشند، وارد کنیم.

فاطمی‌امین ادامه‌داد: اینکه این خودروها از کدام کشور وارد شود کار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیست، اما باید چند قید همچون خدمات پس از فروش، انتقال فناوری و کیفیت و استاندارد لازم را داشته باشد. واردات خودروهای دست دوم و کارکرده ممنوع است.

کد خبر 53903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =