توسعه صادرات نیاز به هم‌افزایی میان همه دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی دارد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه موفقیت در بخش صادرات نیاز به ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی مسئول در بخشهای مختلف اقتصادی دارد، گفت: برای تحقق اهداف صادراتی کشور در برخی موارد حتی نیاز به بهره گیری از ظرفیت دیگر دستگاه‌ها نیز است.

حمیدرضا صالحی سلمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم توسعه صادرات بلحاظ نقش زیاد این حوزه در رشد اقتصادی کشورها، افزود: نگاه به تاریخ اقتصاد جهان در یکصد سال اخیر نشان می‌دهد که صادرات در هر برهه‌‍‌ای از زمان، مورد تاکید و توجه کشورها بوده زیرا این بخش توانسته در شرایط مختلف توان آنها را در مقابله با شرایط و معضلات پیش بینی نشده، تقویت کند.

وی اظهار داشت: در تمام این سال‌ها کشورهای مختلف بنابه دلایل متعددی از جمله تغییر نظام سیاسی، جنگ، بحران‌های زیست‌محیطی و دیگر موضوعاتی از این دست دچار تنش‌های اقتصادی شده اند اما همه آنها توانسته اند با اصلاح رویکردهای صادراتی خود و با تاکید بر تولید محصولات صادرات‌محور نه تنها نیازهای خود را تامین کنند بلکه در کمترین بازه زمانی به یکی از قطب‌های اقتصادی تبدیل شوند که آلمان، ژاپن، کره‌جنوبی و حتی چین از بهترین این نمونه‌ها هستند.

وی گفت: یکی از کشورهایی که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بالایی روی بخش صادرات داشته، ترکیه است. این کشور توانست در مدت زمانی کوتاه نه تنها بخش قابل توجهی از بدهی های بین‌المللی خود را پراخت کند بلکه خیلی زود به یکی از صادرکنندگان بزرگ خاورمیانه تبدیل شد و سهم بزرگی از بازار این منطقه را از آن خود کرد. این موفقیت در حالی به دست آمد که کشورهای زیادی در جهان در این مدت دچار بحران اقتصادی بوده اند.

وی بیان کرد: شرایط صادرات کالاها و خدمات در دنیا متحول شده به طوری که دیگر امکان پذیر نیست با روش قبلی بتوان به صادرات خود در دنیای امروز ادامه داد. برخی صادرکنندگان برند خود را در دنیا جا انداخته‌اند و تداوم صادرات دارند که این امر شکل مناسب صادرات است اما عدم توان بازار صادراتی به معنای فروپاشی برنامه‌های صادراتی کشور است.

صالحی سلمی معتقد است: برای افزایش حجم صادرات کالا و خدمات نه تنها باید همه زنجیره‌ها در کنار هم قرار گیرند بلکه باید شرایط تولید نیز در کشور بهبود یابد.

وی با ذکر برخی از نارسایی های موجود در روند صادرات، تاکید کرد: موضوع صادرات یک مسئله تک بعدی نیست که بتوان با نگاه تک بعدی چالش‌های آن را رفع کرد بلکه برای رفع معضلات و تقویت زیرساخت های آن باید از ظرفیت و توان تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی استفاده کرد و این دقیقاً همان کاری است که ترکیه برای افزایش حضور خود در بازارهای جهان انجام داد.

کد خبر 53967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =