صادرات کشور باید بر افزایش ارزش‌افزوده مواد خام موجود متمرکز شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، با بیان آنکه صادرات خام‌فروشی باید به سمت تولید محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر تغییر مسیر دهد، گفت: از آنجا که می توان بخش عمده منابع ارزی مورد نیاز را از محل توسعه صادرات تامین کرد، افزایش صدور کالاهای غیرنفتی برای کشور ضروری است.

مجتبی جلالوندی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، توسعه صادرات غیرنفتی کشور را ضروری ذکر و تصریح کرد: توسعه صادرات تنها از محل فروش منابع زیرزمینی بخصوص نفت، ارزش‌افزوده بالایی برای کشور ندارد و تنها می‌تواند بخشی از هزینه‌های جاری کشور را تامین نماید پس دولت باید از پتانسیل های موجود در دیگر بخش ها اعم از تولیدات کشاورزی، صنعتی و خدمات فنی و مهندسی بهره گیری کند.

وی ادامه داد: صدور مواد خام به هیچ وجه نمی‌تواند پایدار باشد چرا که با حصول فناوری‌های جدید، به تدریج نفت و یا دیگر منابع زیرزمینی ارزش خود را به عنوان انرژی از دست می‌دهند و دیگر نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد جهان نخواهند داشت کما اینکه در همین سال‌ها بسیاری از بازارهای مالی جهان توانسته‌اند به درآمدهای بسیار بیشتری دست یابند.

جلالوندی معتقد است: باید صادرات کشور از خام‌فروشی به سمت محصولات با ارزش‌افزوده بالا تغییر مسیر دهد و کالاهایی صادر شود که از انرژی تجدیدپذیر استفاده می‌‎کنند و می‌توان با کمترین برداشت از منابع زیرزمینی آنها را از بخش تولید به بازارهای هدف رساند.

وی اظهار داشت: همین اصل سبب شده که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، صادرات محصولات فناورانه و نوآورانه را در دستورکار خود قرار دهند چرا که با فروش این محصولات می‌توانند بالاترین ارزش‌افزوده ممکن را به دست بیاورند.

جلالوندی افزود: ایران گرچه در بسیاری از معادن و منابع طبیعی، کشوری غنی محسوب می‌شود و در موقعیت جغرافیایی بسیار ویژه‌ای نیز قرار دارد اما نباید فراموش کرد که بزرگترین داشته هر سرزمینی، نیروی انسانی نخبه و متخصص آن است و تنها با اتکا به این سرمایه است که می‌توان مسیر توسعه را با بالاترین سرعت و کمترین هزینه طی کرد، ضمن آنکه تمام داشته‌های طبیعی تنها زمانی کارآمد و کارآ هستند که در خدمت اندیشه و ایده این افراد قرار بگیرند.

وی گفت: صادرات دارای دو بخش عرضه و تقاضا است و در برنامه ریزی باید به این دو بخش توجه و زیرساخت های آن را شناخت و محقق کرد. در طرف عرضه صادرات که بسیار اهمیت دارد، باید کالای با کیفیت و رقابت پذیر قابل مبادله مازاد بر مصرف داخلی در کشور تولید شود تا بتوان نسبت به صادرات آن اقدام کرد و در طرف دوم نیز می توان با استفاده از افزایش صادرات غیرنفتی، کاهش تقاضای کل را تا حدودی تقویت و در نتیجه تا حدود زیادی مشکلات فعلی و نیاز به منابع ارزی برطرف کرد.

جلالوندی تاکید کرد: صادرات غیرنفتی در اقتصادهای تک محصولی و نفتی یکی از بخش‌های مهم است که می‌تواند به تنوع بخشی در تجارت و اقتصاد کشور کمک شایانی کند بنابراین باید به آن توجه ویژه شود.

کد خبر 53970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =