واردات فناوری سبب توسعه صادرات غیرنفتی کشور خواهد شد

یک کارشناس اقتصادی با ذکر تنها بخشی از دستاوردهای توسعه صادرات غیرنفتی در درآمدهای اقتصادی کشور، گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب و بهبود شاخص‌های اقتصادی، نیاز به واردات فناوری داریم و باید توسعه این بخش را بیش از پیش در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم بستر مناسب را برای افزایش صادرات غیرنفتی فراهم کنیم.

فاطمه شمس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز به روز کردن فناوری موجود در بخش های مختلف صنعتی و تولیدی را با هدف تحقق توسعه صادرات غیرنفتی ضروری دانست و افزود: به طور قطع با بازنگری در خطوط تولید و انتقال فناوری های روز به کشور می توان شاخص‌های اقتصادی را متحول کرد.

وی با اشاره به لزوم شناخت دقیق ظرفیت‌های کشور در حوزه صادرات، افزود: هیچ کشوری، هر اندازه بزرگ و متنوع، در همه حوزه‌ها نه تنها نمی‌تواند صادرکننده باشد، بلکه نمی‌تواند حتی نیازهای بازار داخلی خود را تامین کند. به عبارت ساده‌تر، در تجارت جهانی، هیچ کشوری بی‌نیاز از واردات و صادرکننده صرف نیست.

این کارشناس ادامه داد: بزرگترین اقتصادهای جهان، تنها با اتکا به مزیت‌های بومی خود توانسته‌اند به توسعه برسند. در واقع این کشورها به جای اینکه سرمایه و توان خود را به صورت بی‌هدف روی همه بخش‌های اقتصاد پراکنده کنند، با شناخت دقیق مزیت‌های بومی، انرژی و توان موجود را روی تبدیل یک مزیت بومی به یک پتانسیل رقابتی متمرکز کرده‌اند.

شمس گفت: این موضوع البته هیچ منافاتی با استقلال اقتصادی ندارد چون مادامی که بازار جهانی به محصولات استراتژیک یک کشور وابسته‌ است، هیچ خطری استقلال اقتصادی را تهدید نمی‌کند. در واقع باید اذعان کرد بین استقلال اقتصادی و اقتصاد بسته، تفاوت ماهوی وجود دارد.

وی تاکید کرد: کشور برای تحقق اهداف اقتصادی خود، در گام اول مزیت‌های موجود را شناسایی و سپس ابزار و امکانات لازم برای تبدیل آنها به مزیت بومی را فراهم کند. در برخی موارد برای رسیدن به نقطه مطلوب نیاز است کشور واردات فناوری را در دستورکار قرار دهد و باید دانست که این نوع واردات، گامی بلند به سمت توسعه صادرات است.

شمس گفت: باید اولویت نخست در تولید تمام محصولات صنعتی کشور، ترسیم نقشه راه و واردات فناوری‌های نوین و تجهیزات باشد. امروزه کشورهایی مثل چین به مرحله‌ای رسیدند که برای شرکت‌های بزرگ اروپایی قطعه مورد نیاز برخی از صنایع کارخانه‌های آن‌ها را تولید می‌کنند.

وی اظهار داشت: ما نیز باید به بنگاه‌های کوچک و متوسط بها داده و از آنها حمایت کنیم، اما مشروط به اینکه دستگاههای مربوطه بستر واردات فناوری را در دستور کار قرار دهند.

شمس در پایان تاکید کرد: در سال‌های اخیر نسبت به مقوله واردات تکنولوژی کمتر توجه شده و در عوض واردات کالای آماده و بهره‌مندی از سود آنها در دستور کار بوده که این رویه باید تغییر کند و مانع‌زدایی از تولید همین است.

کد خبر 54039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =