ساختار چابک، اولین و مهمترین ابزار توسعه اقتصادی است

یک کارشناس اقتصادی ایجاد ساختار چابک از محل به روز کردن فناوری مورد نیاز، بهبود بهره‌وری و جذب نوآوری های جدید را از جمله ابزارهای لازم برای تحقق رشد اقتصادی کشورها ذکر و تاکید کرد که برای ارتقا جایگاه اقتصادی کشور در بازارهای دنیا باید بسترهای مورد نیاز بخصوص موارد یادشده، تامین شود.

علیرضا شریفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، تربیت نیروی متخصص را از دیگر ابزارهای مورد نیاز برای تحقق رشد اقتصادی دانست و گفت: اگر سیاست گذاری صحیح در بخش های مختلف اقتصادی انجام شود نه تنها تولید و عرضه کالا در کشور با چالش مواجه نمی‌شود بلکه می توان از رشد قیمت ها نیز پیشگیری کرد.

وی با انتقاد از پرداخت یارانه نقدی؛ افزود: هرچند در حال حاضر یکی از موضوعات مورد تاکید دولت سیزدهم توزیع عادلانه درآمدهای کشور به بهانه پایبندی به عدالت اجتماعی است و دولت تلاش دارد این امر را با اعطای یارانه نقدی بیشتر محقق کند اما باید گفت این رویه خوبی نیست و دولت باید در این شیوه پرداخت تجدیدنظر کند.

وی معتقد است: عدالت اجتماعی باید از طریق تقویت تولید ناخالص داخلی، رونق بازار کسب و کار و همچنین افزایش فعالیت دهک‌های پایین اجتماع در امور اقتصادی میسر شود چرا که تداوم پرداخت یارانه توسط دولت قطعاً در آینده‌ نزدیک کشور را نه تنها دچار رکود اقتصادی بیشتر خواهد کرد بلکه سبب افزایش نرخ تورم نیز خواهد شد.

شریفی ادامه داد: نکته مهم در فضای کنونی این است که دولت نباید برای رفع آثار رکود، به سمت اخذ مالیات تورمی حرکت کند چون این موضوع خیلی زود به رکود تورمی تبدیل می‌شود، اما بهتر است در گام اول فضای کلان اقتصاد تثبیت و بستر برای افزایش سرمایه‌گذاری فعال آماده شود تا ضمن به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد، دیگر مشکلات ثانویه از جمله مسئله اشتغال، قدرت خرید و تورم نیز در یک روال طبیعی و به دور از التهاب حل شود.

وی گفت: البته ممکن است این روند کمی زمان‌بر باشد اما واقعیت این است که تنها راه برون‌رفت از وضعیت فعلی همین است.

وی با بیان اینکه ساختار اقتصادی ایران فرسوده و پیر است، اظهار داشت: ساختاری که هیچ انطباق معناداری با اقتصاد روز جهان ندارد و حتی اگر بخواهد نیز نمی‌تواند دوشادوش تغییرات، خود را اصلاح و به‌روزرسانی کند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی دولت و ملت و بخش خصوصی می‌تواند توسعه پایدار را در کشور رقم بزند، تصریح کرد: به هر حال باید دانست اقتصاد برای تسریع روند کنونی و رسیدن به اهداف تعیین شده در وهله اول نیازمند ابزار است و ساختار چابک، اولین و مهمترین ابزار برای دستیابی به این هدف است.

شریفی با بیان اینکه توسعه و پیشرفت اقتصاد از الزاماتی برخوردار است، اظهار داشت: اگر به دنبال دستیابی به رشد پایدار هستیم، باید توجه داشت که چنین رشدی با اقتصاد رانتی در تعارض ذاتی قرار دارد و باید به گونه‌ای حرکت کنیم که اقتصاد را از رانت و فساد دور نگه داریم.

کد خبر 54129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =