کاهش نرخ مشارکت مردم در اقتصاد سبب تشدید معضلات اجتماعی خواهد شد

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به افت شاخص تولید ناخالص ملی در یک دهه گذشته، گفت: ادامه این روند به دلیل وجود رکود اقتصادی، کاهش نرخ مشارکت فعال مردم در اقتصاد و در نهایت کاهش قدرت خرید دهک‌های کم‌درآمد جامعه در نتیجه سبب تشدید معضلات اجتماعی خواهد شد.

هادی مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، یکی از بزرگترین مشکلات کشور که در دهه اخیر به طور ملموس فضای اقتصاد کشور را درگیر کرد، رشد ناموزون سالانه تولید ناخالص داخلی دانست و افزود: با توجه به روند نامطلوب این شاخص در دهه گذشته می‌توان وضعیت کشور را نامناسب توصیف کرد.

وی در تشریح دلایل این اظهارات خود؛ اضافه کرد: یکی از مهمترین برون‌داده‌های این وضعیت، برداشت از سرمایه‌های موجود بوده است. در واقع حرکت اقتصاد نتوانسته‌ هزینه‌های جاری را تامین کند و در نتیجه کشور برای جبران کمبودها، از داشته‌ها و اندوخته‌های خود برداشت کرده که این امر نیز نقش اساسی در اختلال معیشت عمومی و رفع نیازهای اساسی کشور داشته است.

این کارشناس ادامه داد: وضعیت تولید ناخالص ملی در دهه اخیر به شکلی افت کرده که حتی در رده‌بندی جهانی نیز شاهد افت شدید این شاخص هستیم. این در حالیست که در سال‌های اول دهه هشتاد، کشور در شاخص تولیدات صنعتی از فولاد تا خودرو، به تناوب در بین ۵۰ کشور اول جهان قرار داشت اما این شاخص بلحاظ اتخاذ سیاست‌های نادرست از سوی دولت‌های مختلف و عدم توجه به نظرات کارشناسان اقتصادی و فعالان واقعی بازار، اکنون در منطقه نیز به شدت افت کرده است.

مرادی افزود: البته باید اذعان کرد که شاخص مذکور به‌تنهایی کفایت لازم را برای ترسیم سیمای اقتصاد کشور ندارد اما این آمارها، هشدارهای جدی برای آینده اقتصاد ایران دارد که تأکیدی بر ضرورت بازنگری در سیاست‌گذاری‌های موجود است و دولت سیزدهم باید این هشدارها را جدی بگیرد.

وی یادآور شد: دولت سیزدهم و مسئولان امر باید این مؤلفه‌ها را با تیزبینی رصد و برای تغییر وضعیت موجود تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

وی در پایان تصریح کرد: نکته مهم این است که با توجه به سیاست افزایش جمعیت و به تبع آن بروز و ایجاد نیازهای جدید در ساختار اجتماعی، باید خیلی زود دولت و مسئولین راه‌کارهای مناسب برای برون‌رفت از وضعیت فعلی را با نظرخواهی فعال از کارشناسان و افراد خبره تبیین کند و مسیر نزولی فعلی را پایان دهند.

کد خبر 54130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =