ایجاد شفافیت در نظام مالیاتی سبب رونق صادرات می شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد بر ضرورت اصلاح سازوکار نظام مالیاتی و ایجاد شفافیت در این بخش تاکید کرد و گفت: تا زمانی که لحن و ادبیات قانونگذار در بخش های مختلف اقتصاد از جمله حوزه مالیات مورد بازنگری قرار نگیرد همچنان امکان تخلف افراد و بر هم زدن نظم بازار وجود دارد تا حدی که نمی توان بستر افزایش صادرات را فراهم کرد.

ولی‌الله غلامی نجف‌آبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم توسعه صادرات، شفاف شدن مقررات و آیین‌نامه‌ها در بخش صادرات را یک اصل دانست و افزود: یکی از بزرگترین مشکلات کشور در بخش صادرات، عدم ‌شفافیت قوانین و مقررات است که همین نامفهوم بودن لحن و ادبیات قانونگذار باعث شده افراد بتوانند راحت‌تر تخلف کنند.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح سازوکار اخذ مالیات، گفت: موضوع مالیات به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی در سلامت اقتصادی کشور و یکی از اهرم‌های اصلی در تاب‌آوری اقتصادی در مقابله با بحران‌های بیرونی، همچنان در کشور مبهم و ناتمام است تا جایی که عملاً خود دولت نیز از این بی‌نظمی نظام مالیاتی ضربه و آسیب‌های فراوانی خورده و می‌خورد چراکه مالیات را می‌توان مهمترین منبع درآمد دولت برای تامین هزینه‌های جاری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای دانست خاصه با علم به اینکه بسیاری از درآمدهای ارزی کشور به دلیل تحریم و محدودیت‌های بانکی فعلا در دسترس نیست.

وی اظهار داشت: عواید حاصل از مالیات می‌تواند صرف ایجاد زیرساخت‌های تولیدی و بهبود تکنولوژی شود که هم زمینه‌ساز افزایش تولید و اشتغال خواهد بود و هم موجب کاهش هزینه تولید و بالارفتن بهره‌وری کل در جامعه می‌شود.

وی افزود: سند تحول نیز تامین مناسب هزینه‌های عمومی، توزیع درآمد و ثروت و صدالبته سیاستگذاری و تنظیم‌گری را از کارکردهای جدی مالیات می‌داند و بر جلوگیری از فساد در سازوکارهای مالیاتی نیز تاکید دارد.

غلامی نجف‌آبادی ادامه داد: یعنی برای سالم‌سازی فضای اقتصادی کشور به طور ویژه در حوزه صادرات، اصلاح نظام مالیاتی یک ضرورت است تا جایی که بدون این مهم، این هدف محقق نخواهد شد.

وی گفت: با شفاف‌سازی مالیاتی می‌توان مشوق‌های صادراتی مناسبی برای تاجران و بازرگانان برنامه‌ریزی و اجرایی کرد تا ضمن جلوگیری از فساد و رانت مالی، گام بلندی به سوی توسعه صادرات برداشت. 

وی در پایان تاکید کرد: در یک اقتصاد پویا با درجه سرمایه‌گذاری و اشتغال بالا کسب درآمدهای مالیاتی با توجه به شفاف بودن اطلاعات، دست دولت را در وضع انواع قوانین مالیاتی باز می‌گذارد، بنابراین ایجاد یک نظام مالیاتی مناسب در گرو عملکرد صحیح دولت و برقراری یک رابطه مبتنی بر اطمینان بین مردم و دولت است.

کد خبر 54249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =