صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری مبلمان در گرو حمایت دولت

به گفته فعالان صنف مبلمان، صادرات مبل ایران در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰میلیون دلار است، که با حمایت دولت این رقم می‌تواند به ۶۰۰ میلیون دلار برسد.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز از خبرگزاری صداوسیما؛ صنعت مبلمان از صنایع درآمدزا محسوب می‌شود، اما در چند سال اخیر تولیدکنندگان این محصول با مشکلات و چالش‌های مختلفی بویژه در بحث تامین مواد اولیه که غالبا وارداتی است، روبرو بوده اند.

براساس این گزارش؛ در سال‌های گذشته بازار کشور تشنه واردات مبل بود و تولید کنندگان داخلی نمی‌توانستند نیاز صد در صدی داخل را تامین کنند و برای واردات آن هزاران میلیارد هزینه می‌شد؛ آنطور که آقای حسن احمدیان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان می‌گوید: برای حمایت از تولید و صنعت مبلمان داخلی، تلاش کردیم تا واردات آن را محدود کنیم، به طوری که از ۲۵۰ میلیون دلار به حدود ۱۰ میلیون دلار در سال کاهش پیدا کرد و موجب شد در ۵ سال اخیر از واردات حدود یک میلیارد دلاری مبلمان جلوگیری کنیم.

یعنی همان روزهایی که چینی‌ها و کره ای‌ها در تلاش بودند بازار مبل ایران را تصاحب کنند و نگذارند در این صنعت رشد کنیم، فعالان این صنف تصمیم گرفتند دست رقیبان خارجی را از این صنعت کوتاه کنند و به فکر اشتغال زایی و خودکفایی بیافتند و همین عامل باعث شد اکنون شاهد این باشیم که بیش از ۸۰ هزار واحد صنعتی، صنفی و خدماتی در صنعت مبلمان فعالیت می‌کنند تا جایی که این صنعت بیش از ۸ درصد، اشتغال زایی صنعتی را به خود اختصاص دهد.

صنعت مبلمان یا تولید مصنوعات چوبی از دهه‌های گذشته همواره به عنوان یکی از مصادیق صنایع زنجیره‌ای زودبازده که می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی کشورها شود، در نهادهای اقتصادی بین المللی به کشورهای درحال توسعه پیشنهاد شده است.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان صنعت مبلمان می‌گوید گردش مالی این صنعت در ایران بیش از ۸ میلیارد دلار است و با توجه به اشتغال زایی و ارزش افزوده بالا، جزء صنایع با ارزش کشور محسوب می‌شود.

احمدیان گفت: اکنون صادرات نفت، پتروشیمی، معدن و ... خام فروشی است، اما صنعت مبلمان با توجه به اینکه از مواد اولیه و نیروی انسانی ارزش افزوده ایجاد می‌کند، ثروت آفرینی بالایی برای کشور به همراه دارد.

به گفته آقای علیرضا عباسی رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان می‌گوید کشورهایی مانند آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، عمان، قطر، کویت، افغانستان و حتی روسیه کشورهای متقاضی خرید مبلمان ایرانی هستند، اما مشکلاتی سر راه تولیدکنندگان آن قرار گرفته که نگرانی‌هایی برای کاهش تولید به دنبال دارد.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان نبود نظارت روی فعالیت تامین کنندگان مواد اولیه را از اصلی‌ترین مشکلات صنعت مبلمان دانست و گفت: تامین کنندگان مواد اولیه انحصاری شده اند و همین موضوع باعث شده تا قیمت مواد اولیه چند برابر قیمت واقعی به دست تولید کننده محصول نهایی برسد.

نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران می‌گوید: ما در صنعت ”ام دی اف“ و چوب پس از ترکیه، بزرگترین تأمین کننده منطقه هستیم به شرطی که وزارتخانه و سازمان‌های ما از صادرات حمایت کنند و برای تأمین مواد اولیه خود به حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز داریم؛ اگر اجازه دهند مواد اولیه صنعت مبلمان به مدت شش ماه به درستی تأمین شود پس از آن نیازی به حمایت ارزی نداریم.

علی رسول زاده اضافه کرد: میلیاردها دلار کالا و سرمایه این کشور در گمرکات در حال از بین رفتن است و دولت برای نگهداری آن‌ها هزینه می‌کند، اما اجازه نمی‌دهد صنعتگر، مواد اولیه خود را به کارخانه خود انتقال دهد.

طبق آمارها ۸۰ هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد،، اما بیش از ۵۰ درصد ظرفیت‌ها بلاتکلیف و بدون استفاده مانده، صنعت مبلمان که با رونق آن صنایع وابسته دیگر از جمله پارچه، یراق آلات، منبت و ... ارتقا می‌یابد.

به گفته فعالان صنف مبلمان، صادرات مبل ایران در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار است، که با حمایت دولت این رقم می‌تواند حداقل به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار برسد.

کد خبر 54340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =