ظرفیت های توسعه کشت دانه روغنی فراموش شده گلرنگ

کارشناس طرح دانه‌های روغنی گفت: سطح زیرکشت گلرنگ اکنون حدود ۸ هزار هکتار است، اما با توجه به سازگاری بالای آن با اراضی شور، کشت این گیاه تا بیش از ۱۰ برابر قابل افزایش است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، محمدرضا نظری کارشناس طرح دانه‌های روغنی در موسسه تحقیقات اصلاح، تهیه نهال و بذر درباره محصول اصلی گیاه گلرنگ، روغن با کیفیت گفت: درصد روغن این گیاه توانسته است در بعضی از ارقام به ۳۵ تا ۴۰ درصد برسد. بیش از ۹۰ درصد از اسیدهای چرب روغن، اسید چرب غیر اشباع هستند که تنوع بسیار خوبی را در نسبت اسید اولئیک با اسید لینولئیک دارد.

نظری با تاکید بر خوش خوراک بودن کنجاله گلرنگ افزود: پروتئین آن به حدود ۴۳ درصد می‌رسد.

این کارشناس با اشاره به قابل توجه بودن فرآورده‌های جانبی گلرنگ تاکید کرد: با توجه به افزایش قیمت دانه گلرنگ و همچنین ارزشی که گلچه این گیاه پیدا کرده است، می‌تواند درآمد خوبی برای کشاورز داشته باشد و از نظر غذایی می‌تواند مناسب برای دامداری‌ها باشد.

منصوری، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی نیز با تایید سازگاری گیاه گلرنگ با شرایط کم آبی کشور و اینکه سطح زیر کشت گلرنگ، سالانه بین شش تا هشت هزار هکتار است، گفت: می‌توانیم امیدوار باشیم که با پشتوانه ارقام داخلی، بالای هفتاد هزار هکتار تا صد هزار هکتار گلرنگ را در کشور کشت کنیم.

گفتنی است، کارشناسان معتقدند توجه به سطح زیرکشت گلرنگ و افزایش آن می‌تواند علاوه بر رسیدن به خودکفایی در صنعت روغن، با صادرات گلچه این گیاه که در کشورهای اروپایی و آسیایی طرفداران بسیاری دارد، بر روی ارز آوری آن نیز حساب ویژه‌ای کرد.

کد خبر 54344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =