ایجاد ارزش‌افزوده در محصولات کشاورزی می تواند سبب افزایش صادرات این بخش شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان آنکه ایجاد ارزش افزوده بیشتر در محصولات کشاورزی به معنای افزایش صادرات فرآورده های این بخش و درآمد های ارزی کشور است، از دستگاههای مربوطه خواست با رونق صنایع تبدیلی امکان تحقق موارد یادشده و در مجموع بالندگی و پویایی بخش های مختلف اقتصاد از جمله حوزه کشاورزی را فراهم کنند.

حمیدرضا صالحی سلمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، تنها بخشی از دستاوردهای صنایع تبدیلی ناشی از ایجاد ارزش افزوده در فرآورده های کشاورزی را برشمرد و گفت: از آنجا که توسعه صنایع تبدیلی این بخش نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی ندارد و با منابع محدود هم می‌توان در این بخش رونق ایجاد کرد، با حمایت از کشاورزان با هدف افزایش ارزش افزوده در محصولات تولیدی می توان کیفیت زندگی روستایی ها را ارتقاء بخشید و از پراکندگی متوازن جمعیت نیز پیشگیری کرد.

وی از ایجاد کارگاه‌های تولید رب گوجه فرنگی، انواع آبمیوه، تولید چیپس و حتی خشکبار و میوه‌خشک بعنوان برخی از صنایع تبدیلی که با منابع محدود خود کشاورزان قابل راه اندازی هستند، نام برد و تاکید کرد: ویژگی های یادشده باید سبب حمایت مسئولان بخش کشاورزی کشور از طریق توسعه و بهره‌برداری این نوع کارگاه‌ها و بهره گیری از فناوری های نوین در تولید فرآورده های کشاورزی گردد تا ضمن افزایش درآمد آنها، منابع ارزی ناشی از صادرات کشور نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه صنعت غذایی یکی از موضوعات مهم در دنیای امروز است، گفت: در حال حاضر این صنعت با رشد جمعیت، اهمیت دو چندان یافته و همین موضوع یکی از دلایل اصلی در لزوم گسترش بخش کشاورزی است.

صالحی سلمی بیان کرد: ایران به لحاظ جغرافیایی، کشوری پرآب محسوب نمی‌شود، اما به دلیل وجود تنوع اقلیمی، طیف گسترده‌ای از محصولات کشاورزی و باغی را می‌توان در این سرزمین کشت و بارور کرد. نکته مهم اما شناخت دقیق نیازهای موجود در کشور و سپس ظرفیت‌ها در این بخش است.

وی با بیان اینکه کشت برخی از محصولات نیازمند آب فراوان است که با توجه به اندوخته‌های کشور، صرفه اقتصادی ندارد، ادامه داد: در بین این محصولات البته برخی اقلام مانند گندم استراتژیک هستند که بهتر است کشور در تولید آنها به خودکفایی برسد تا استقلال غذایی خود را حفظ کند.

وی گفت: در کنار این امر می‌توان روی برخی از اقلام کشاورزی و باغی مانند انواع میوه‌ها، سرمایه‌گذاری گسترده کرد، به خصوص اینکه بسیاری از کشورهای اطراف بازارهای خوبی برای این محصولات هستند و می‌توانیم از این طریق صادرات خود را توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی توسط دستگاههای دولتی مورد حمایت جدی واقع نشده و تاکنون این امر به طور مطلوب رونق نیافته، اما چون محصولات کشاورزی و باغی عمدتاً فاسدشدنی هستند و مراقبت و نگهداری آنها نیاز به صرف هزینه بالا دارد، بهره گیری از دستگاههای مجهز به فناوری روز در این بخش با هدف افزایش ارزش‌افزوده ضروری است و دولت باید در این زمینه تدابیر مناسب را اتخاذ کند.

کد خبر 54380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =