پیشنهاد تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و صربستان

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران در جلسه ای با اعضای اتاق بازرگانی صربستان پیشنهاد تشکیل اتاق بازرگانی مشترک دو کشور را ارائه کرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از سازمان توسعه تجارت، علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت که در رأس هیأتی تجاری به صربستان سفر کرده است، در جلسه‌ای که در اتاق بازرگانی این کشور در حضور رئیس اتاق بازرگانی، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه و معاون وزیر تجارت و سرمایه گذاری این کشور برگزار شد، پیشنهاد تشکیل اتاق بازرگانی مشترک را ارائه کرد.

وی از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقا ساختار همکاری‌های اقتصادی و تجاری که هم اکنون در قالب کمیسیون مشترک وجود دارد خبر داد و گفت: اقتصاد ایران و صربستان مکمل هم هستند نه رقیب و این یک امتیاز ویژه در همکاری‌های مشترک است.

معاون وزیر صمت با اشاره به تشکیل کارگروه مشترک، گفت: این کارگروه می‌تواند به حل مشکلات و چالش‌های تجارت میان دو کشور که عمده آن مشکلات لجستیکی در حوزه حمل و نقل است، کمک کند.

در ادامه این جلسه رئیس اتاق بازگانی صربستان نیز با استقبال از تشکیل اتاق بازرگانی مشترک به فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران و صربستان اشاره کرد و گفت: طرفین می‌توانند این فرصت‌ها را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

دیدار پیمان پاک با وزیر خارجه صربستان

علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت که در راس هیأتی تجاری به بلگراد سفر کرده است، با نیکلا سلاکوویچ، وزیر امورخارجه صربستان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که در ساختمان وزارت امورخارجه صربستان برگزار شد، نیکلا سلاکوویچ به سابقه ۸۵ ساله ارتباطات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دو کشور اشاره کرد و این موضوع را از نقاط مثبت روابط دو کشور خواند.

وی با اشاره به تماس تلفنی چندباره روسای جمهور دو کشور و سفر خود به تهران در چند ماه گذشته، از تبدیل صربستان به عنوان دروازه ورود محصولات ایرانی به اروپا استقبال کرد و گفت: اکنون که مشکلات بانکی میان دو کشور حل شده، بهترین زمان برای گسترش روابط و تشکیل کمیسیون مشترک است.

وزیر امور خارجه صربستان روابط با ایران را یک پله بالاتر از روابط با سایر کشورها خواند و گفت: با صحبت‌هایی که امروز شد، باید مقدمات دیدار روسای جمهور دو کشور را فراهم کنیم.

در ادامه این دیدار رئیس سازمان توسعه تجارت نیز تاکید رئیس جمهور را بر گسترش روابط با کشورهای دوست و مستقل خواند و گفت: پیشنهاد می‌کنیم تا یک کارگروه برای همکاری در پروژه‌ای مشترک اقتصادی و تجاری شکل گیرد و ساختار آن تعریف شود.

وی ادامه داد: این کارگروه می‌تواند ذیل کمیسیون مشترک تشکیل شود. همچنین برای نیل به اهداف تجاری در چارچوب برنامه کمی، هدف گذاری‌های چهار ساله قابل اندازه‌گیری شود.

در پایان این نشست طرفین بر تشکیل کارگروه مشترک توافق کردند و مقرر شد تا ظرف مدت ۱۰ روز ساختار این کارگروه از طرف ایران آماده و به صورت متن پیشنهادی به طرف صرب ارائه شود.

کد خبر 54391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =