حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته ۱۲۰ میلیارد دلار بود/ ذخایر کشف شده مس ایران ۷درصد ذخایر کل دنیاست

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته ۱۲۰ میلیارد دلار بود که با روش‌هایی مثل تهاتر و روش‌های نقل‌وانتقال پول و همچنین روش‌های شبه سوئیفت انجام شده است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از شاتا، سید رضا فاطمی امین در دیدار با سفیر گروه دوستی پارلمانی بلاروس و ایران، با بیان اینکه کشور ما بیش از ۴۰ سال است که مورد تحریم واقع شده است، اظهار داشت: در مدت این ۴۰ سال، مسلط و توانمند شده‌ایم و با وجود تحریم‌ها توانستیم پیشرفت کشورمان را ادامه دهیم.

وی ادامه داد: حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته ۱۲۰ میلیارد دلار بود که با روش‌هایی مثل تهاتر و روش‌های نقل‌وانتقال پول و همچنین روش‌های شبه سوئیفت انجام شده است.

فاطمی امین با بیان اینکه روش‌های متعددی برای مبادلات مالی وجود دارد، گفت: از جمله این روش‌ها معامله با پول‌های محلی و همکاری با بانک‌هایی است که در کشورهای دیگر شعبه دارند، همان‌طور که اشاره شد یک بانک ایرانی در بلاروس شعبه دارد؛ بنابراین این روش‌ها، روش‌های آزموده شده‌ای هستند که فکر می‌کنم به‌راحتی می‌توانیم این مسائل را حل‌وفصل کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پیشنهادم این است که مبادلات ۲ کشور را در حد صادرات و واردات کالا محدود نکنیم، چرا که اگر وارد تولید مشترک شویم و محصولاتی را به طور مشترک در ایران و بلاروس تولید کنیم، روابط اقتصادی میان دو کشور عمیق‌تر خواهد شد. یکی از همین زمینه‌ها، حوزه تجهیزات پزشکی است. ایران در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی فناوری‌های پیشرفته‌ای دارد و در حال به دست آوردن بازارهای متعددی است؛ به‌عنوان مثال ما اخیراً ۲ ربات جراح را به اندونزی ارسال کرده‌ایم.

وی با اشاره به تجهیزات لیزری بلاروس، بیان کرد: این تجهیزات لیزری می‌تواند یک مثال واقعی برای همکاری میان دو کشور باشد، یعنی شرکت‌های ایرانی با مجموعه بلاروسی که این تجهیزات لیزری را تولید کرده است، نشستی برگزار کنند تا آن دستگاه را با تولید بیشتری داشته باشند.

ذخایر کشف شده فعلی مس ایران ۷درصد ذخایر کل دنیاست

فاطمی امین ادامه داد: در حوزه تجهیزات معدنی هم می‌توان کارهای بسیار بزرگی انجام داد به‌عنوان مثال ایران در حوزه معدنی هم ذخایر معدنی بسیار و هم شرکت‌های معدنی توانمندی دارد.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد، اما ذخایر کشف شده فعلی مس ایران ۷درصد ذخایر کل دنیاست.

فاطمی امین با بیان اینکه یک برنامه گسترده‌ای برای افزایش اکتشاف و استخراج مس مثل مس کاتد داریم و این موضوع یعنی نیازمند به دامپتراک معدنی هستیم، ادامه داد: بلاروس در حوزه دامپتراک ظرفیت بسیار بالایی دارد، لذا پیشنهاد ما این است که چند شرکت ایرانی با چند شرکت تولیدکننده دامپتراک بلاروس را به هم متصل کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بنابراین اگر دو کشور وارد تولیدات مشترک شویم می‌توانیم علاوه بر بازار ایران، نسبت به بازارهای دیگر جهان نیز حساب کنیم.

وی عنوان کرد: همکارانم قبل از سفر به بلاروس که حدود ۲۰ روز آینده انجام خواهد شد، کارهایی را انجام خواهند داد تا زمینه‌های همکاری دو کشور را احصا کنند، لذا اگر شما و همکاران شما نیز متقابلاً این کار را انجام دهید، در سفری که در خدمت شما خواهیم بود می‌توانیم این توافقات را عملیاتی کنیم.

سفر فعالان اقتصادی ایران به بلاروس

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به‌جای اینکه ما در این سفر تازه به تفاهم برسیم و کارهای مشترکی را شناسایی کنیم، از قبل این کار را انجام داده باشیم تا به یک نقشه راه و یک برنامه عملیاتی بدون زمان‌بندی شده برسیم و کارها را سریع‌تر آغاز کنیم.

فاطمی امین اظهار کرد: در سفر بنده به بلاروس یک تیم و گروه محدودی از فعالان اقتصادی حضور خواهند داشت، اما برای ۲ ماه آینده برنامه‌ریزی شده تا گروهی گسترده‌ای از فعالان اقتصادی به بلاروس سفر کنند و روابط بین کسب‌وکارها را شکل دهند.

وی افزود: اینکه در سفرمان به بلاروس ازچه مکان‌هایی بازدید داشته باشیم بعداً با شما مشورت خواهم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با طرح سوال از سفیر بلاروس در ایران مبنی بر اینکه آیا زمانی که در ایران اقامت داشتید از واحدهای صنعتی ایران بازدید داشته‌اید، گفت: با همکاران هماهنگ کرده‌ایم که از چند واحد صنعتی بازدید داشته باشید و امروز نیز یک بازدیدی از پارک فناوری پردیس خواهید داشت.

وی ادامه داد: اگر مایل هستید در مورد صنایع داروسازی، صنایع لوازم خانگی و یا سایر صنایع نیز بازدید داشته باشید.

ایجاد ساختار و فضای اقتصادی در منطقه بدون حضور ایران غیرممکن است

در ادامه این نشست آندری ساوینیخ، رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس ایران گفت: ما طرف ایرانی را به‌عنوان یک دوست خوب، امیدبخش، مورد اعتماد و شریک خوب می‌شناسیم.

وی گفت: با توجه به دیدارهایی که طی امروز و دیروز در مجلس و وزارت امور خارجه داشتیم، می‌توانیم تاریخچه توسعه روابطمان را به‌نوعی ترسیم کنیم که وارد فصل جدیدی شویم.

رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس ایران افزود: ما نه‌تنها در این دیدارها در خصوص وضعیت تحریم‌ها، اینکه تا چه حد می‌تواند در موضوعات داخلی کشورمان تأثیرگذار باشد بحث و گفتگو کردیم بلکه در رابطه با روش‌های مقابله با آن جهت کم‌شدن فشارهای ناشی از آن نیز مباحثی را مطرح کرده‌ایم.

وی عنوان کرد: ما ترسیم کرده‌ایم که باید در منطقه اورآسیا یک فضای اقتصادی مناسبی ایجاد کنیم تا به طور مستقل بتوانیم موضوعات اقتصادی، علمی و فناوری را رشد و توسعه دهیم؛ بنابراین ایجاد چنین ساختار و فضای اقتصادی در منطقه بدون حضور ایران که یک کشور مهم به لحاظ استراتژیکی و اقتصادی است غیرممکن خواهد بود.

رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس ایران با بیان اینکه تغییرات مهم مالی جهانی در پیش خواهیم داشت، گفت: طی چند سال آتی ارزش دلار در زمینه استفاده در فعالیت‌های تجاری و اقتصادی از بین خواهد رفت و به سمت استفاده از ارزهای محلی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری‌مان خواهیم رفت که این موضوع نیز تاثیرات تحریمی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

راه‌اندازی مسیر مستقیم هوایی ایران و بلاروس

وی تاکید کرد: عملیات تغییرات مالی باعث برداشته شدن موانع رشد اقتصادی خواهد شد و یقین دارم که زمان آن نزدیک است و تغییرات آغاز خواهد شد، لذا ما به‌عنوان نمایندگان کشورهایمان باید برای ورود به این دوره آماده باشیم.

رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس ایران افزود: یکی از مواردی که ما در حال برنامه‌ریزی آن با سفیر ایران هستیم، موضوع راه‌اندازی مسیر مستقیم هوایی است لذا از جنابعالی خواهشمندم که از این پروژه حمایت کنید.

وی با اشاره به مساله حل موضوع سامانه پرداخت مالی در خصوص امور تجاری است، گفت: امروز در دیداری که با وزارت خارجه داشتیم این موضوع را مطرح کردیم و پیشنهادی در خصوص انجام تبادلات به‌صورت تهاتری مطرح شد.

رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس ایران با بیان اینکه باید در زمینه‌ای کار کنیم که پرداخت‌های مالی‌مان با ارزهای محلی انجام شود، افزود: در بلاروس شعبه بانک تجارت ایران مستقر است که فکر می‌کنم موضوع استفاده از توانمندی‌های این بانک برای موضوعاتی که شما در گفتگوهای اجلاس می‌خواهید انجام دهید مؤثر خواهد بود.

وی گفت: بیشتر توجه شما را در زمینه فناوری و امکان تبادل فناوری بین دو کشور جلب می‌کنم. ما دارای مجتمع علمی و برجسته و قوی در بلاروس هستیم و این پارک به قدری توسعه یافته است که برخی فناوری‌های که در آن ایجاد می‌شود و امکان عملیاتی کردن آنها به‌خاطر محدودیت‌های اقتصادی وجود ندارد.

رییس گروه دوستی پارلمانی بلاروس ایران افزود: به‌عنوان مثال طی فناوری که در بلاروس وجود داشت، توانستیم یک دستگاه لیزر بر روی پوست بدن طراحی کنیم که اندازه تجمیع این دستگاه اندازه جاروبرقی خانگی است و سه مدل رژیم کاری را بر روی پوست انجام می‌دهد؛ البته در بازار به‌خوبی معرفی شده اما خط تولید آن در بلاروس ایجاد نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از بازگشتم به بلاروس حتماً با وزیر صنایع در زمینه پیشنهادهای شما صحبت می‌کنم تا یک متنی در خصوص پیشنهادهای طرف بلاروسی برای محتواسازی اجلاس کمیسیون‌های مشترک آماده‌سازی کنند.

تعاملات خوبی با وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد

دیمیتری کالسوف سفیر جمهوری بلاروس در ایران نیز در این نشست گفت: تعاملات خوبی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت داریم و با یکدیگر کمیسیون‌های مشترک زیادی را برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه با وزارت صمت پروژه‌های بین‌المللی داشته‌ایم، گفت: پذیرای جنابعالی و هیئت محترمتان در اجلاس کمیسیون مشترک در بلاروس هستیم.

سفیر جمهوری بلاروس در ایران افزود: پیش‌نویس پروتکل همکاری‌ها را پیش‌امضا کرده‌ایم. البته تا زمان برگزاری اجلاس امکان دارد تمایلات و پیشنهادهای تکمیلی دیگری اضافه شود که ما استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: انتظار داریم هرچه زودتر اگر پیشنهاداتی در جهت تکمیل کردن پروتکل دارید سریع‌تر به ما انتقال دهید تا از طریق ما به نهادها و ارگان‌های مرتبط انتقال داده شود تا نظرات آنها را اعلام کنیم.

سفیر جمهوری بلاروس در ایران در پاسخ به سوال وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه شما از چه واحدهایی بازدید داشته‌اید، اظهار کرد: از تبریز و همچنین از منطقه ویژه ارس بازدید داشته‌ام. در ماموریت قبلی خودم که به‌عنوان رایزن اقتصادی سفارت بودم از شرکت ایران‌خودرو بازدیدی انجام داده‌ام.

کد خبر 54450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =