انتقال کالا از مسیر ایران بسیار جذاب و مقرون به صرفه است/ راه‌اندازی کریدورهای منطقه‌ای نقطه عطفی برای اقتصاد کشور

مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایران می‌تواند به چهار راه ترانزیت کالا تبدیل شود، گفت: تردد فراوان هیات‌های تجاری از کشورهای آسیای میانه، هند و چین با وجود تحریم‌های جهانی حکایت از آن دارد که مسیر انتقال کالا از ایران بسیار جذاب و مقرون به صرفه است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «سیدعلی امامی» اظهار داشت: اقتصاد جهانی بعد از شیوع ویروس کرونا با آسیب جدی روبه رو شد. یکی از آن آسیب‌ها انقطاع و نوسان در تامین زنجیره کالا بود که پیش از آن از مبدأ چین به مقصد اروپا با سهولت انتقال انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه این روند با شیوع ویروس کرونا دچار مشکل شد، گفت: به همین دلیل جهان به دنبال راه‌ها و مسیرهای جدیدی بود. بخش کوچکی از مسیرهای جدید در دریا ایجاد شد، اما بخش عمده‌ آنها در خشکی مدنظر قرار گرفت.

فرصت ایران برای نقش آفرینی در  انتقال کالا و تامین نیاز کشورهای دیگر

مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از کالاهای موردنیاز جهانی در چین تولید می‌شود، افزود: موضوع این بود که عمده کارخانه‌های در غرب این کشور فعالیت می‌کردند، اما در قسمت شرق آن ضعف اقتصادی وجود داشت که دولت چین برای توسعه اقتصادی این بخش مسیرهای باری جدید تعریف کرد.

امامی با اشاره به ۶ مسیر ارتباطی از چین،‌ گفت: این کشور قصد داشت با گشودن مسیرهای جدید از طریق ایران، روسیه، ترکمنستان و ارمنستان راه‌های جدیدی برای انتقال کالا به اروپا بگشاید، اما بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین بخشی از مسیرهای تعیین‌شده با مشکل مواجه شده‌اند.

وی افزود: از سوی دیگر روسیه به‌عنوان اصلی‌ترین تامین کننده غلات جهان به دلیل جنگ دچار مشکلات فراوانی شده است.

مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: با توجه به ایجاد تمام این شرایط، برای ایران فرصتی فراهم شد تا نقش مهمی را در انتقال کالا و تامین نیاز کشورهای دیگر بر عهده بگیرد.

موقعیتی ایران برای ترانزیت کالاها از هند، چین، روسیه و قزاقستان به اروپا

امامی بیان کرد: ایران در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند کالاها را از هند، چین، روسیه و قزاقستان به مقاصدی مانند اروپا منتقل کند که این کار کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های بارگیری بسیاری در بنادر کشور خالی باقی مانده است، تاکید کرد: همچنین با راه‌اندازی بخش ریلی کشور و فراهم ساختن زیرساخت‌ها در این بخش می‌توان گامی بزرگ در فعال کردن این مسیرها برداشت، زیرا در حال حاضر ظرفیت لازم در این بخش وجود ندارد.

مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت به حمل و نقل جاده‌ای پرداخت و گفت:  انتقال بار در مسیرهای طولانی با کامیون‌ توجیه اقتصادی ندارد. با این حال در بخش جاده‌ای نیز از یک‌سو نیاز به ناوگان مدرن و قوی داریم و از سوی دیگر با فراهم شدن حذف موانع موجود جهت تردد کامیون‌ها و رانندگان ایرانی به کشورهای آسیای میانه که با تفاهم‌های فی‌مابین کشورها ایجاد می‌شود رونقی دوباره  در تجارت و حمل و نقل ایجاد می‌شود.

ایران می‌تواند چهار راه حمل بار و هاب لجستیکی منطقه شود

امامی تصریح کرد: ایران می‌تواند جایگاه چهار راه حمل بار و هاب لجستیکی منطقه را به خود اختصاص دهد و برای انتقال سریع و به‌صرفه انواع محصولات مانند غلات، مواد معدنی و حتی فراورده‌های نفتی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ایران در موقعیتی قرار گرفته که می‌تواند از ترانزیت به‌عنوان یک منبع درآمد خوب بهره‌مند شود،‌ گفت: با افزایش ظرفیت‌ها در بخش کریدورهای منطقه‌ای می‌توان به توسعه اقتصادی دست یافت.

به گفته مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی سازمان توسعه تجارت،‌ در صورت انجام یک برنامه‌ریزی مناسب، کریدورهای منطقه می‌توانند نقطه عطفی برای توسعه اقتصادی کشور محسوب شوند که تاکنون نیز گشایش‌هایی انجام شده است.

کد خبر 54454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =