همکاری فراسرزمینی پالایشگاهی، بازار فروش نفت ایران را گسترش می‌دهد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مزایای همکاری ایران با کشوری مانند ونزوئلا گفت: ما می‌توانیم فرآورده‌های نفتی را تولید کنیم و درهمان مناطق به فروش برسانیم تا بازار فروش محصولات مان را هم فراهم کنیم.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به عنوان یکی از راهکارهای بی‌اثر کردن تحریم فروش نفت گفت:. طبق قراردادهایی که به امضا رسیده است، پالایشگاه‌های ونزوئلا با صدور خدمات فنی و مهندسی کشورمان راه‌اندازی می‌شوند تا در آنجا پالایش نفت خام انجام گرفته و به فروش برسد. این تصمیم قطعی گرفته شده است ولی در نظام جمهوری اسلامی جمع‌بندی برای سهامداری نیز باید به تصویب برسد، چون من هنوز نشنیده‌ام که این موضوع مصوب شده باشد.

وی با بیان اینکه سهامداری پالایشگاه‌های فراسرزمینی دارای مزایای متعددی است، گفت: با سهامداری ایران در سایر پالایشگاه‌ها، وضعیت آن برای ایران در دسترس و قابل استفاده است و موقتی نیست. در چنین وضعیتی می‌توان همیشه نفت کشور را در آنجا پالایش کرد و به فروش رساند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: یک سؤال مهم و قابل تأمل وجود دارد و آن‌هم اینکه اگر ایران سهامدار پالایشگاه فراسرزمینی شد اما با زورگویی کشور دیگری نتوانست از سهام خود استفاده لازم را ببرد، چه اقدامی باید انجام دهد؟ هرچند همان‌طور که گفته شد در رابطه با سهامداری کشورمان هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

وی درباره چگونگی کمک رشد اقتصادی و درآمد ارزی در فروش نفت خام به پالایشگاه‌های محدود در دنیا و بازارسازی آن از طریق پالایشگاه‌های فراسرزمینی، گفت: تکلیف درآمد ارزی مشخص است، زیرا به ازای فروش نفت، ارز دریافت می‌کنیم که باعث افزایش درآمد ارزی ایران می‌شود، ولی وقتی نفت خام را به فرآورده تبدیل می‌کنیم و به فروش می‌رسانیم، اولاً کار فروش راحت‌تر می‌شود، ضمن اینکه این موضوع تحریم‌ناپذیر است، به این معنا که نفت ایران قابل شناسایی است و تحریم می‌شود، ولی فرآورده آن قابل شناسایی نیست و قطعاً فروش آن به هر طریقی باعث ارزآوری است، لذا فروش به این طریق با تضمین و کیفیت بالاتری خواهد بود.

این نماینده مجلس همکاری دوجانبه ایران و ونزوئلا به عنوان کشورهای دارنده ذخایر عظیم نفتی در زمینه پالایشگاه‌ها و تولید فرآورده‌های نفتی را باعث افزایش نقش ایران در بازار انرژی جهان عنوان کرد و گفت: به علت اعمال تحریم‌های آمریکا، نفت‌کش‌های ایرانی بیمه نمی‌شوند و این مسئله باعث می‌شود کشتی از کشورهای دیگر برای حمل‌ونقل نفت به کشور نیاید چون امکان بیمه کردن آنها وجود ندارد.

بیگی نژاد افزود: با اعمال تحریم‌های آمریکا در ازای دریافت نفت، پول پرداخت نمی‌شود و یا بانک متقبل نمی‌شود که پول را انتقال دهد، لذا فروش نفت برای ما محدود می‌شود.

وی با اشاره به مزایای همکاری ایران با کشوری مانند ونزوئلا گفت: ما می‌توانیم فرآورده را تولید کنیم و درهمان مناطق به فروش برسانیم یعنی بازار فروشمان فراهم می‌شود. همکاری فراسرزمینی پالایشگاهی ایران، بازار فروش نفت را گسترش می‌دهد. نحوه بازگرداندن فروش نفت هم می‌تواند از طریق منابع ارزی و یا مبادله کالا به کالا باشد به این صورت که از محصولات معادن ونزوئلا که مورد نیاز کشور است استفاده کنیم و یا تولید فرآورده نفت ما در کشور دیگر، تحریم گریز شود مانند بنزین که امکان شناسایی آن از طریق نفت ایران یا ونزوئلا وجود ندارد.

کد خبر 54459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =