اتاق‌های بازرگانی مشترک نقش زیادی در توسعه روابط تجاری دارند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام نقش اتاق‌های بازرگانی مشترک را بعنوان یک نهاد غیردولتی مردم نهاد در توسعه روابط بازرگانی با دیگر کشورها بسیار زیاد دانست و گفت: این اتاق ها باید به عنوان ابزاری در جهت احقاق حقوق بازرگانان، صنعتگران، معدن‌کاران و کشاورزان بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

اکبر ابراهیم‌نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز افزود: کشور برای رسیدن به آنچه در چشم‌انداز خود متصور شده باید حضور بخش خصوصی را در اقتصاد کشور پررنگتر از قبل کند تا به رشد اقتصادی مطلوب برسد و اینجاست که نقش اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد کشور به عنوان یک تشکل تاثیرگذار بیش از پیش مهم جلوه می‌کند.

وی با بیان اینکه اتاق‌های مشترک به عنوان مرکز ثقل و محور عملیاتی نقشی بی بدیل را بازی می کنند، افزود: اتاق‌ها و کمیسیون‌های مشترک بازرگانی از خبرگانی تشکیل یافته که بنابر ضرورت کاری خود و سطح و نوع مناسبات تجاریشان نیاز به یک محور اتکائی دارند که سطح چانه‌زنی خود را در مذاکرات بالاتر ببرند.

وی با بیان اینکه ایجاد اتاق‌های مشترک هم می‌تواند زمینه را برای آشنایی بیشتر با نیازها و ظرفیت‌های دو طرف فراهم کند و از سوی دیگر به دلیل ایجاد منافع مشترک، سبب تسهیل تجارت شود، ادامه داد: امروز ما بیش از همیشه نیاز به بازسازی روابط اقتصادی با کشورهای هدف داریم تا بتوانیم سهم منافع خود را از بازارهای مختلف دریافت کنیم.

ابراهیم‌نژاد با اشاره به اهمیت توسعه صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر، گفت: اغلب این کشورها به لحاظ سیاسی، با مواضع ایران همگن هستند و یا حداقل تضادی با سیاست‌های داخلی ایران ندارند خاصه اینکه اغلب آنها تحت نفوذ روسیه نیز هستند که روابط سیاسی مناسبی با ایران در مناسبات بین‌المللی دارد.

وی با اشاره به اینکه باید حجم تجارت با این کشورها را به نوعی افزایش داد، افزود: در واقع، باید برنامه‌ریزی دقیقی روی واردات از این کشورها انجام شود که خوشبختانه دولت جدید در این بخش گام‌های موثری برداشته که این کار توسط اتاق‌های بازرگانی مشترک بهتر صورت می‌پذیرد.

وی ادامه داد: یکی از بهترین بازارها برای محصولات ایرانی، کشور ازبکستان است که هم به لحاظ فرهنگی، جزو کشورهای مسلمان هستند و هم قرابت تمدنی با ایران دارند. اقدام اخیر دولت در افزایش تجارت با این کشور و رشد نزدیک به ۱۵۰درصدی (بیش از ۴۰۰ میلیون دلار) در صادرات و افزایش بیش از ۲۵درصدی در واردات (حدود ۱۱۵ میلیون دلار) را گرچه باید به فال نیک گرفت اما این روند را بایستی با جدیت بیشتری دنبال کرد.

ابراهیم‌نژاد تاکید کرد: نکته مهم در تجارت با این کشورها این است که نیازهای آنها با ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشور همخوانی دارد؛ به عنوان نمونه ایران کشوری با ظرفیت بالا در تولید لبنیات و محصولات کشاورزی و یا حتی فرآورده‌های نفتی مانند قیر و مواد پتروشیمی است و ازبکستان یکی از بازارهای بکر برای این اقلام؛ البته هرچه سبد صادراتی متنوع‌تر باشد، حضور در این بازار گسترده‌تر و عمیق‌تر خواهد بود.

کد خبر 54517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =