کاهش تقاضای ارزهای جهان‌روا با گشایش نماد روبل-ریال/ تنوع سازی در ارزهای ملی و منطقه‌ای

مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران گفت: با گشایش نماد معاملاتی روبل-ریال به تنوع ابزارها و نمادهای معاملات بازار متشکل ارزی کمک می‌کند و تقاضا را برای ارزهای جهان‌روا را کاهش می‌دهد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، امیر هامونی در حاشیه آیین گشایش نماد معاملاتی جفت ارز روبل ریال در بازار متشکل ارز ایران، اظهار داشت: با گشایش این نماد افراد به طور مستقیم می‌توانند وارد معامله روبل و ریال می‌شوند و هزینه‌های معاملاتی کاهش می‌دهد و تقاضا برای ارزهایی که به‌صورت عمده در جهان شناخته شده‌اند، کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به رشد ۱۲ درصدی صادرات ایران به روسیه و رشد ۶ درصدی واردات از روسیه، افزود: آمارها حاکی از این است می‌توانیم مناسبات اقتصادی ایران و روسیه را افزایش دهیم و این نماد ابزار مناسبی برای تسهیل کار فعالان انجام دهد.

مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: در نماد معاملاتی روبل-ریال، صادرکننده در سمت عرضه است و سمت تقاضا که متقاضی (روبل) در حال حاضر تنها شامل ارز غیربازرگانی و تجاری است که دانشجویان یکی از مصادیق آن است و هزینه‌های گمرکی، هزینه‌های بیمه، ارز مسافری و سایر مصارف در بازار توافقی دلار و یورو نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی درباره طراحی نماد برای سایر ارزها نیز گفت: یکی از برنامه‌ها این است که ارزهای ملی و منطقه‌ای را اضافه کنیم که به طور قطع به تنوع ابزارها و نمادهای معاملاتی بازار متشکل و کاهش تقاضا برای ارزهایی که به‌ظاهر جهان روا کاهش دهد.

هامونی تاکید کرد: البته در طراحی نمادهای معاملاتی تنها به کشورهای همسایه معطوف نیست و برای نمونه اگر برای دلار کانادا نیز تقاضا داشته باشیم، آن نیاز را با راه‌اندازی نماد ریال-دلار کانادا و همچنین سایر نمادها همچون ریال و درهم یا لیر ترکیه و دینار عراق هم داشته باشیم که در هفته‌های آینده شاهد گشایش آنها نیز خواهیم بود.

مدیرعامل بازار متشکل ارزی گفت: هر چه‌قدر ابزارها و نمادهای معاملاتی در بازار رسمی متنوع باشد به شفافیت و مرجعیت نرخ در بازار کمک می‌کنیم.

وی گفت: در حال حاضر شروع معاملات در نماد معاملاتی روبل ریال خوب بود و قرار نیست فعلاً ارز بازرگانی و تجاری وارد چرخه شود و در روزهای آینده با دستورالعمل بانک مرکزی اقدام خواهیم کرد و امیدواریم ارزهای تجاری نیز به‌زودی وارد شود.

هامونی افزود: در نماید معاملاتی روبل ریال بازارگردان کمترین مداخل را دارد و بر اساس عرضه و تقاضا است و شروع فرآیندی است که به کاهش تقاضا برای ارزهای جهان روا است.

کد خبر 54588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =