۱۰۰ میلیارد دلار ظرفیت خالی بازار روسیه برای ایران

رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به مشکلات روسیه با برخی از کشورها، ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش واردات پیش‌بینی شده که ظرفیتی بکر برای ایران است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، «علیرضا پیمان پاک» در کارگاه بین‌المللی آموزش تجارت با فدراسیون روسیه با بیان اینکه توسعه تجارت با روسیه و بسترسازی برای آن از اهداف دولت سیزدهم است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار تقریبی روسیه در سال ۲۰۲۰ واردات ۲۳۲ میلیارد دلاری و صادرات ۳۳۷ میلیارد دلاری داشته‌ که رقم قابل توجهی است.

وی با اشاره به اینکه تراز تجاری روسیه به دلیل صادرات گسترده نفت، گاز و غلات مثبت است، تصریح کرد: در سال جاری با توجه به رویدادهای اخیر، فدراسیون روسیه کشورهایی را غیر دوست عنوان کرده که بر اساس برآوردها ۸۰ میلیارد دلار واردات حذف شده است.

پیمان پاک با بیان اینکه آمار روسیه این برآوردها را ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرده است، تاکید کرد: بازاری با این حجم از ظرفیت به‌صورت بکر و بالقوه که قرابت سیاسی و راهبُردی با ایران دارد، فراهم شده و به وجود آمده که می‌توانیم از آن بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف نیاز بازار روسیه مزیت نسبی داریم، تصریح کرد: میوه و سبزیجات که پیش از این نیز صادر می‌شد، لوازم خانگی و محصولات پلاستیکی که تاکنون روسیه از بازارهای هدف و مقاصد تجاری ایران در این بخش نبوده است.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به سهم ۵۰۰ میلیون دلاری ایران از واردات روسیه، خاطرنشان کرد: طی چهار ماه اخیر جلسات مختلفی برگزار شده است تا از این فرصت به وجود آمده بهترین استفاده را کنیم.

وی با بیان اینکه در بخش زنجیره کالاهای صادراتی در چند بخش متمرکز شده‌ایم، اظهار داشت: توسعه بازار با ایجاد شناخت و سازوکار برای برقراری ارتباط تجار دو کشور یکی از بخش‌های مهم در این زمینه است و از سوی دیگر ایجاد فضا برای برقراری ارتباط با شرکت‌های معتبر که در روسیه کالا را وارد و توزیع می‌کنند زیرا پیش از این به دلیل نبود ارتباط مناسب بخشی از تجارت از طریق کشورهای ثالث انجام می‌شد.

پیمان پاک تصریح کرد: باید تفاوت این بازار با بازارهای سنتی ترکیه، عراق و افغانستان که ایران با آنها تجارت دارد، باید شناخته شود، زیرا بازار روسیه ویژگی‌های خاصی دارد که اگر به طور مناسب مبادله انجام نشود، ضدتبلیغ محسوب می‌شود که در پایان ممکن است بازار را پیچیده و نامناسب برای تجار ایرانی شناخته شود که کاملاً اشتباه است.

وی با بیان اینکه هماهنگی هیات‌های تجاری و تهیه فهرست نیازمندی‌های این بازار از اقداماتی است که در توسعه مبادلات دو کشور تاثیر گذار خواهد بود، گفت: تاکنون بالغ بر ۲۴ هیات تجاری میان دو کشور تردد داشته‌اند که فرصت خوبی را برای دستیابی به افزایش صادرات فراهم کرده که از طریق بخش خصوصی و بخش های دولتی استانی اطلاع رسانی شده است و به زودی اطلاعات به روز شده و لازم در سامانه های مشخص قابل دستیابی خواهد شد.

برگزاری نمایشگاه ایران در روسیه

رییس سازمان توسعه تجارت برگزاری نمایشگاه‌ها و حضور در پاویون‌های تخصصی از دیگر توافقات انجام شده با فدراسیون روسیه است، خاطرنشان کرد: تا شهریورماه یک نمایشگاه با همکاری اتاق تعاون در روسیه برگزار می‌شود و همچنین حضور در نمایشگاه‌های تخصصی خودرو و قطعات خودرو نیز برنامه‌ریزی شده و ایران از این پس در تمام نمایشگاه‌ها پاویون تخصصی خواهد داشت.

وی در خصوص مراکز تجاری در دو کشور نیز تصریح کرد: مجوز مرکز تجارت در مسکو گرفته شده تا نمایشگاه دائمی در این فضا برپا شود و ۶۰ عنوان خدمتی نیز از کشور مقابل گرفته شده است تا به تجار ایرانی ارائه شود که شامل بخش‌های حقوقی، برقراری لجستیک، بیمه‌ای صندوق ضمانت صادرات و تمام اقدام موردنیاز برای صادرات و واردات تجار می‌شود که تا شهریورماه آماده خواهد شد.

پیمان پاک با بیان اینکه این توسعه تجاری نیاز به فراهم کردن الزاماتی از سوی دولت دارد، گفت: دولت با برنامه‌ریزی در این مسیر گام برداشته است به همسن دلیل در زمینه‌های حل مشکلات ارز، استاندارد، حمل و نقل و لجستیک مسیری را طی کرده است تا با غلبه و رفع خود تحریمی فضا را برای تجاری که می‌خواهند وارد این بازار شوند، تسهیل کند.

وی افزود: اقدامات مهمی در بخش بهبود و تهیه الزامات لجستیکی انجام شده است، به لحاظ بانکی نیز برای انتقال ارز و پرداخت هزینه‌ها توافقاتی صورت‌گرفته و قراردادی برای صندوق ضمانت صادرات و پرداخت‌های اعتباری نیز برنامه‌ریزی شده است.

به گفته این مقام مسوول، برای استفاده از رمز ارزها و بلاکچین نیز که با روسیه به توافق رسیدیم که ابزار خوبی برای از بین بردن تحریم‌ها و ایجاد اطمینان خاطر از مبادلاتی که انجام می‌شود، را فراهم می‌کند.

کد خبر 54617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =