دولت به تنهایی  قادر به اصلاح اقتصادی کشور نیست

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: مقابله با افرادی که به پشتوانه رانت اطلاعاتی و ارز چند نرخی به قدرت رسیده‌اند که قیمت‌ها را در بازار تعیین می‌کنند و در همه این سال‌ها از یارانه پنهان بهره‌مند بوده‌اند، اقدامی است که به تنهایی از عهده دولت خارج است.

میثم رادپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به چند نرخی شدن ارز در سال‌های اخیر، افزود: این موضوع فساد و رانت بسیاری در حوزه اقتصاد ایجاد کرد و سبب پیدایش افرادی شد که در حوزه اقتصاد صاحب نفوذ شدند به طوری که حتی در تصمیم‌گیری‌های بزرگ نیز منافع خود را اعمال می‌کنند.

وی با بیان اینکه خطر ایجاد رانت و فساد از اصلی‌ترین ویژگی‌های نظام چند نرخی ارز است، بیان کرد: کشور پیش از این نیز گرفتار چند نرخی شدن ارز شده‌ بود و در سال‌های اخیر دوباره با در نظر گرفتن ارز دولتی مشکلاتی در این حوزه به وجود آمد که قطعا اصلاح این روند و حرکت به سمت ارز تک نرخی به سود اقتصاد خواهد بود.

وی اظهار داشت: در اقتصاد اصل بر این است که نرخ ارز متعدد نباشد، بلکه به عنوان یک کالا و براساس شاخصه‌ها و تحولات بازار تعیین شده و واقعی باشد چرا که در چنین شرایطی تخصیص منابع به طور بهینه‌تری انجام و در نهایت با ایجاد فضای اقتصاد رقابتی، توزیع رانت بتدریج حذف می شود.

رادپور گفت: در این فضا، امکان پیش‌بینی فعالان اقتصادی بهتر و زمینه‌های رشد فراهم و از هدر رفتن منابع جلوگیری می شود.

وی با اشاره به لزوم حمایت از اقشار کم درآمد مردم در حوزه کالاهای اساسی، گفت: حذف ارز ترجیحی به تورم افسارگسیخته‌ای در ماه‌های اخیر منجر شده و با توجه به مشکلاتی که مردم در سال‌های اخیر در زمینه اقتصادی با آن مواجه بوده‌اند، دولت باید حمایت‌های لازم برای تامین مایحتاج مردم را در دستور کار قرار دهد تا قشر ضعیف جامعه بیش از این با بحران مواجه نشوند.

رادپور در پایان تاکید کرد: آزاد کردن قیمت‌ها و بستن دست دولت در قیمت‌گذاری چند نرخی و یا بهبود نظام مالی و سیستم بانکی گرچه در حرف آسان است اما موضوعاتی است که هر کدام به اراده‌ای جدی نیاز دارد و باید برنامه‌ریزی دقیقی برای آن صورت پذیرد.

کد خبر 54624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =