تزریق فناوری به حوزه های دارای ارزش افزوه می تواند سبب افزایش صادرات شود

عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است: با بهره گیری از فناوری های نوین و نوآوری در حوزه‌های دارای ارزش‌افزوده بالا نه تنها می توان حجم صادرات غیرنفتی را افزایش داد بلکه قادر به تقویت بیشتر زیرساخت های اقتصاد کلان کشور خواهیم بود.

احسان چیت‌ساز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم توسعه صادرات و اهمیت آن در بهبود عمده شاخص‌های اقتصادی، نقش صادرات را در توسعه‌یافتگی کشور مهم دانست و افزود: مهمترین عامل و یا حداقل یکی از اصلی ترین عوامل موثر در افزایش میزان صادرات، تولید و عرضه محصولات با مزیت رقابتی بالاتر است.

وی با بیان اینکه استاندارد بودن یک کالا یا خدمت، عرضه و تقاضا را در بازار تسهیل می‌کند، اظهار داشت: امروزه بسیاری از محصولات و تولیدات داخلی که به دست صنعتگران ایرانی تولید می‌شود، از سطح کیفی بالایی برخوردار است، اما متاسفانه این محصولات به‌دلیل دارا نبودن استانداردهای لازم از حضور در بازارها به‌خصوص بازارهای جهانی بازمانده‌اند که این امر می‌تواند تبعات نامطلوبی از جمله سلب امکان رقابت تولیدکنندگان ایرانی با رقبای خارجی را برای حوزه تجارت خارجی و در نهایت اقتصاد کشور بدنبال داشته باشد.

چیت‌ساز بیان کرد: استانداردسازی یک محصول یا خدمت به‌ویژه محصولات یا خدمات فناورانه مسیر تجاری‌سازی محصول را هموار می‌کند و به آن هویت می‌بخشد و در نتیجه آن توسعه صادراتی رقم می‌خورد.

وی با اشاره به لزوم بکارگیری توان شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان در مسیر تولید محصولات استاندارد و با کیفیت، بیان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل نوع سیاست‌گذاری کشور در بخش آموزش عالی، کشور یا با انباشت منفی سرمایه روبرو بوده و یا اهرم‌سازی دقیقی در حوزه منابع مالی و تزریق آنها به حوزه نخبگانی و دانش‌بنیان انجام نشده است.

چیت‌ساز به موضوع مهاجرت نخبگان اشاره کرد و ادامه داد: این دو عامل سبب شد که در سال‌های متمادی کشور با مهاجرت منابع انسانی و یا هدررفت سرمایه‌های مالی مواجه شود که هر دو عامل نقش بسزایی در کاهش مزیت رقابتی تولیدات و محصولات و در نتیجه کاهش سهم بازار صادراتی ایران بدنبال داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: امروزه مجموعه‌ای از قابلیت‌ها در کشور وجود دارد که به شرط تزریق آنها به شرکت‌های بزرگ، می‌توان آنها را به چرخه تولید و در نهایت صادرات محصولات وارد کرد.

چیت‌ساز یکی از مهمترین سیاست‌های کشور را تمرکز بر ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر روی مواد خام، تولیدات و خدمات فنی و مهندسی عنوان و تصریح کرد: در واقع با بهره گیری از فناوری های نوین که حاصل تلاش نخبگان بومی و سرمایه گذاری شرکت های بزرگ داخلی است، می توان اقتصاد کلان کشور را بیشتر تقویت کرد.

کد خبر 54625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =