اولویت‌بندی توزیع اعتبارات در برنامه هفتم توسعه ضروری است

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: توزیع اعتبارات در برنامه هفتم توسعه اولویت بندی شود.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در همایش ملی اولین برنامه گام دوم انقلاب؛ ضرورت تغییر ریل سیاستگذاری کشور در تدوین برنامه هفتم توسعه که در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه از جهات مختلف همچون هم‌زمان با بیانیه گام دوم انقلاب، نخستین برنامه توسعه در قرن جدید و بعد از تغییر و تحولات بین‌المللی است.

وی درباره نتایج آسیب شناسی عدم تحقق برنامه‌های توسعه گذشته، گفت: غیرمتمرکز بودن فرآیند برنامه‌ریزی توسعه، عدم اولویت‌گذاری، آرمان‌گرایی واقع‌بینانه است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: در تدوین برنامه‌های توسعه اهداف را بدون توجه به زیرساخت‌ها و الزامات تحقق آن تعیین می‌کنند و در نتیجه جامعه دچار سرخوردگی می‌شود در حالی که باید محاسبات دقیق، هدف‌گذاری روبه آینده برای برنامه هفتم توسعه طراحی شود.

اصلاح نظام‌های بانکی، مالیات و نظام پرداخت پیش‌نیاز تدوین برنامه توسعه

در ادامه این همایش رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس، مهم‌ترین دلیل عدم تحقق برنامه توسعه را تدوین برنامه‌ها بدون توجه به پیش نیازهای اساسی دانست و گفت: متاسفانه در تمام سال‌ها از رعایت این پیش‌نیازها غفلت کرده ایم.

«محمدحسین حسین‌زاده بحرینی» ادامه داد: برخی از این پیش‌نیاز عبارتند از اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، تدوین بودجه سنواتی و تعیین سقف، اصلاح نظام پرداخت یا جبران خدمات است.

وی بیان کرد: برای رفع این مشکلات شورای هماهنگی اقتصادی از سوی رهبر معظم انقلاب تاسیس شد تا چهار دستور کار شامل اصلاح نظام مالیات، اصلاح نظام بانکی، تدوین بودجه و اصلاح نظام پرداخت را در دستور کار خود قرار دهد.

رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس گفت: امروز از آسیب‌های اقتصادی غافل شدیم یا اینکه معضلاتی همچون تورم، بیکاری، ناهنجاری اخلاقی پدیده‌ای عادی شده است.

وی تاکید کرد: مشکل ما در مرحله پیش از تدوین برنامه است و تا زمانی که نظام بانکی را مدیریت نکنیم و بانک مرکزی را اصلاح کنیم، برنامه توسعه به جایی نمی‌رسیم و باید دولت و مجلس و شورای اقتصادی و مجمع تشخیص مصلحت در این مورد همانگ باشند.

برنامه توسعه به آیین‌نامه اداری تبدیل نشود

«سید شمس‌الدین حسینی» رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بایستی مسائل راهبردی را در برنامه توسعه هفتم مدنظر قرار دهیم وگرنه این برنامه به آیین‌نامه اداری تبدیل می‌شود.

وی اظهار داشت: اهداف و عملکرد برنامه‌های توسعه باهم قابل مقایسه نیست، البته بین ظرفیت و عملکرد هم فاصله خیلی زیاد است.

این نماینده مجلس ادامه داد: باید نظام حکمرانی و تدوین برنامه‌ها اصلاح شود و برنامه توسعه را باید در سطح سند توسعه ببینیم وگرنه به یک آیین‌نامه اداری تبدیل می‌شود.

حسینی با بیان اینکه اگر بهبود محیط کسب‌وکار را محقق نکنیم، اتفاقی در کشور نمی‌افتد، بیان کرد: نظام تامین مالی مشکل دارد که حتماً باید رویکردها نسبت به آن تغییر کند، در حالی که انتقادات زیادی به نظام بانکی وارد می‌شود، اما فشار خیلی زیادی بر دوش همین نظام بانکی برای تامین مالی است.

رییس کمیسیون جهت تولید مجلس شورای اسلامی اصلاح نظام حکمرانی و تغییر در رویکرد برنامه‌ریزی را ضروری دانست و گفت: با وجودی که تحریم‌ها به دنبال فلج کردن اقتصاد ایران بود، اما ظرفیت و تاب‌ آوری اقتصاد ما خیلی بالاست زیرا اقتصاد ایران جزء اقتصادهای بزرگ دنیاست و ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: ایران دارای مواهب طبیعی (اولین کشور در ذخایر نفت و گاز)، معادن معدنی (جزو ۱۰ کشور اول دنیا)، تنوع اقلیمی، وسعت سرزمینی، موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی قابل توجه، تمدن بزرگ، تنوع در محصولات، ظرفیت‌های علمی بالا و نیروی انسانی تحصیل‌کرده است که نشان می‌دهد ما در حکمرانی و مدیریت این منابع و ظرفیت‌ها مشکل داریم.

کد خبر 54775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =