گسترش محصولات دانش‌بنیان در بازارهای همسایه در سایه دیپلماسی علمی

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با اشاره به لزوم گسترش صادرات محصولات دانش‌بنیان، گفت: می‌توان در سایه دیپلماسی علمی، زمینه را برای گسترش صدور محصولات دانش‌بنیان در بازارهای همسایه فراهم و از این طریق درآمدهای ارزی کشور را تقویت کرد.

اردیس پاپایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به احتمال استمرار نوسان قیمت نفت به دلیل کاهش تقاضا و از سرگیری تولید نفت لیبی با هدف تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز، افزود: نوسان چند باره قیمت نفت در بازار جهانی نشان می‌دهد که اساساً استوار کردن اقتصاد کشور و محدود کردن صادرات به پایه‌ نفت، اقدامی نادرست و اشتباهی راهبردی است.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور باید به سرعت وابستگی خود به نفت را حداقلی کند، بر لزوم گسترش صادرات محصولات دانش‌بنیان و فناورانه تاکید کرد و گفت: قیمت نفت تا حد بسیاری وابسته به کنش‌های جهانی است و تا حدی غیرقابل‌ پیش‌بینی است؛ به همین دلیل نه می‌شود و نه می‌توان اقتصاد را روی محصولی پایه‌گذاری کرد که ارزش‌گذاری آن کاملاً در دسترس نیست. در چنین شرایطی کشورها تلاش می‌کنند سرمایه‌گذاری اصلی را روی منابع تکرارشونده با ارزش‌افزوده بالا متمرکز کنند.

این کارشناس ادامه داد: یکی از مهمترین داشته‌های هر سرزمینی نیروی انسانی متخصص و دانش‌آموخته است که خوشبختانه در این حوزه ایران نسبت به جمعیت ۸۰ میلیونی، با برخورداری از بیش از ۴ میلیون دانشجو، در زمره کشورهای غنی دنیا قرار دارد و می‌تواند با اصلاح رویکردها نسبت به دانشگاه و ماموریت‌ها و رسالت‌های آن و همچنین ایجاد بستر مناسب برای بکارگیری این افراد در بخش خصوصی، کیفیت و کمیت تولیدات دانش‌بنیان را افزایش دهد.

پاپایی گفت: برای تولید محصولات دانش‌بنیان حتی می‌توان دیپلماسی علمی با کشورهای همسایه را نیز افزایش داد و از این طریق از ظرفیت‌ها و امکانات آنها برای پیشبرد اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی بهره برد. در واقع با این اقدام می‌توان خط تولید محصولات دانش‌بنیان را در کشورهای همسایه و در نزدیکترین محل به بازارهای بومی راه‌اندازی کرد.

وی افزود: بازاریابی منطقه‌ای و فروش محصولات به کشورهای همسایه امر سخت و مبهمی نیست و خیلی راحت، هم دولت می‌تواند بسترهای لازم برای انجام این کار را فراهم کند و هم اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان توان تجاری‌سازی محصولاتشان را در منطقه دارند.

پاپایی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان باید با صنایع بزرگ و کوچک ارتباط داشته باشند و به آنها برنامه ارائه دهند تا فرصت ادغامشان در صنعت فراهم شود. همچنین سازمان توسعه تجارت باید بسترهای لازم برای برگزاری نمایشگاه‌ها و مطالعه بازار کشورهای هدف از جمله بازار کشورهای منطقه را فراهم کند تا شرکت‌های دانش‌بنیان با انگیزه بیشتر به فعالیت بپردازند.

وی در پایان تاکید کرد: در ابتدا برای فروش محصولات دانش‌بنیان باید نگاهمان علاوه بر نگاه داخلی، به کشورهای منطقه نیز باشد و بهتر است دولت سازوکارهای مالی و رفت‌وآمد اعضای شرکت‌های دانش‌بنیان را در سطح کشورهای منطقه فراهم آورد.

کد خبر 54925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =