هزینه واردات باید از طریق توسعه صادرات جبران شود

عضو سابق اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان تهران گفت: هرگز نه می‌توان و نه باید جلوی واردات را گرفت چرا که واردات حتی در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته نیز یک اصل پذیرفته شده است، هر کشوری در هر سطح از توسعه یافتگی هم باشد، باز در بخشی از نیازهای جامعه بومی، ناگزیر به واردات است.

حسن رکنی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به ضرورت شناخت دقیق پتانسیل کشور و استفاده بهینه از پتانسیل های سرزمینی و جغرافیایی، افزود: ایران نیز مانند هر کشور دیگری برای تامین نیازها و مایحتاج جامعه خود نیاز به میلیون‌ها دلار هزینه برای واردات دارد زیرا اگر کشوری نتواند این عدد را با صادرات میلیاردها دلار محصول، کالا و خدمات جبران کند، قطعاً به توسعه‌یافتگی نخواهد رسید.

این کارشناس حوزه صادرات با بیان آنکه در حال حاضر واردات و صادرات تا درهم تنیده شده اند و نقش واردات در رونق بخشی به اقتصاد دارای اهمیت فراوانی است از دولت سیزدهم خواست با حمایت از این بخش بستر لازم را برای توسعه صادرات و در نهایت رونق و بالندگی اقتصاد کشور فراهم کند.

وی معتقد است: به دلیل استقرار زنجیره جهانی ارزش، قطعات یک کالای واحد در کشورهای مختلفی تولید و سفارش داده می شوند و بعد از واردات در کشور دیگر تبدیل به یک کالای نهایی می شوند.

رکنی با تاکید بر ضرورت تسهیل روند واردات با هدف رونق صادرات کشور، ادامه داد: در واقع کشوری در حوزه اقتصادی موفق است که بتواند از طریق صادرات بخش عمده ای از هزینه‌های واردات خود را تامین کند و برای رسیدن به این هدف، بهترین راه پرهیز از صادرات تک‌محصولی و نفت‌محور است. به عبارت دیگر، ایران برای رسیدن به نقطه مطلوب باید اقتصاد خود را از محوریت نفت خارج و به سمت حوزه‌های دیگر مانند صدور محصولات کشاورزی هدایت کند.

این فعال بخش کشاورزی با تاکید بر لزوم گسترش صادرات غیرنفتی، اظهار داشت: دولت برای رفع مشکلات موجود در بخش اقتصاد، چاره‌ای جز روغن‌کاری چرخ‌دنده‌ها و تسهیل صادرات محصولات غیرنفتی مانند محصولات کشاورزی ندارد. این اقدام می‌تواند ضمن حفظ منابع و داشته‌های سرزمینی، روند توسعه کشور را تسهیل کند چرا که روی مهمترین شاخص‌های توسعه اقتصادی مانند اشتغال، تولید، تامین بازار بومی، ارزآوری و امثال آن اثرگذاری ملموس و مثبت دارد.

کد خبر 55064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =