ضرورت سرمایه‌گذاری فراسرزمینی در بخش‌های کشاورزی و پتروشیمی

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی سمنان با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری بلندمدت کشورهای همگرا در حوزه سیاسی، گفت: ایجاد واحدهای تولیدی بزرگ در بخش‌های کشاورزی و پتروشیمی در این کشورها نیز نوعی سرمایه‌گذاری فراسرزمینی با ارزش‌افزوده بالا است که باید بیشتر مورد توجه دولت سیزدهم قرار گیرد.

علی‌اصغر جمعه‌ای روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به غنای کشور در بخش انرژی، توسعه روابط اقتصادی با کشورهای مکمل و منطقه در حوزه انرژی را امری ضروری توصیف کرد و افزود: اغلب کشورهای منطقه نیازمند خدمات فنی و مهندسی در بخش انرژی هستند و با توجه به توان مهندسان ایرانی در این بخش و همچنین قیمت پایین و کیفیت بالای محصولات ایرانی، رغبت بالایی در توسعه روابط اقتصادی با ایران در این کشورها وجود دارد.

وی افزود: نکته مهم البته این است که برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، به دلیل عدم‌توازن رویکردهای سیاسی، گهگاه دچار تنش‌ها و چالش‌هایی با کشور می‌شوند که ممکن است این امر روی قراردادهای اقتصادی نیز تاثیرگذار باشد که برای پیشگیری از این امر، می‌توان و باید قراردادها را در چارچوب‌های محکمتری منعقد و تضمین‌های لازم را اخذ کرد.

جمعه‌ای ادامه داد: در آن صورت می‌توان با سرمایه‌گذاری بلندمدت در این کشورها و ایجاد واحدهای تولیدی بزرگ، دامنه وسیعی از محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی را در همان کشورها تولید و به بازار عرضه و در نهایت ارز حاصل از آن را وارد کشور کرد.

وی بیان کرد: در این روند هم در بخش انرژی صرفه‌جویی می‌شود و هم با کاهش چشمگیر هزینه‌ها، قدرت رقابت بالایی در بازار تضمین‌شده ایجاد خواهد شد. نکته مهم دیگر اینکه، می‌توان با این اقدام، به توسعه روابط ثانویه اقتصادی نیز اندیشید و اثر تحریم‌ها را تا حد ممکن حداقلی کرد.

وی این نوع مشارکت در تولید را نوعی سهامداری در اقتصاد کلان کشورها دانست و ادامه داد: این قبیل اقدامات حتی می‌تواند در بخش کشاورزی نیز با صادرات تجهیزات و ماشین‌آلات به روز و در نهایت سرمایه‌گذاری فراسرزمینی راهگشا باشد البته این رویکردی است که در یک دهه اخیر در چین نیز در دستور کار قرار گرفته همانطور که از نیم قرن پیش در برنامه اقتصادی کشورهایی مانند ایالات متحده نیز قرار داشت.

جمعه‌ای در پایان تاکید کرد: در حوزه کشاورزی با محدودیت‌های منابع آبی و خاکی و حتی در شهرهایی با بحران از دست دادن اراضی کشاورزی مواجه هستیم و به ویژه زمانی که ببینیم تامین بیش از ۸۰ درصد نهاده‌های دامی همانند ذرت، جو، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی مانند آفتابگردان و کلزا بیشتر متکی بر واردات است که در آن صورت نیاز به کاشت محصولات کشاورزی به صورت فراسرزمینی ضرورت محسوب می‌شود.

کد خبر 55065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =