۸۰ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: بیش از ۸۰ درصد مواد غذایی مورد نیاز مردم در داخل کشور تامین می‌شود و بابت ۲۰ درصد باقیمانده سالانه بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار از ارز کشور را باید به واردات اختصاص دهیم.

به گزارش اگزیم نیوز، "سیدمجتبی خیام‌ نکویی" روز چهارشنبه در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید "علیرضا عبادی" نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند، افزود: محدودیت اقلیم، خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها و مسائل دیگر محدودیت‌های ما را بیشتر کرده است.

وی گفت: از طرفی قابلیت افزایش سطح زیرکشت را نداریم بنابراین تنها راهی که بتوان افزایش تولید داشت متوسل شدن به حوزه علم و فناوری است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه با استفاده از علم و فناوری باید تولیدات بخش کشاورزی را افزایش داد، افزود: تاریخچه فعالیت‌های سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی نشان می‌دهد در چهار دهه گذشته از این بابت موفق عمل کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میانگین برداشت گندم در یک هکتار آبی، هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بوده که اکنون به میانگین چهار تن یعنی بیش از دو برابر رسیده است.

خیام‌ نکویی گفت: با دانشی که به بخش کشاورزی رسوخ و نفوذ داده شد میزان برداشت محصول در واحد سطح افزایش پیدا کرده اما کفایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در دوران حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی قرار داریم، افزود: شاید در گذشته این قدر بحث کشاورزی و غذا برای مردم ملموس نبود اما در دوره‌های گذشته به‌ویژه یک دهه اخیر سفره مردم کوچک شده و به همین جهت حساسیت مردم نیز خیلی زیاد شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: این موضوع سبب شده کوچکترین تغییر و تحول در حوزه محصولات کشاورزی و غذایی حساسیت‌های مردم را برانگیزد، از طرفی یکسری واقعیت‌ها را باید بپذیریم و اینکه در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب، تولیدات بخش کشاورزی چهار برابر افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد مجموع تولیدات بخش کشاورزی ۲۵ میلیون تن بود اما اکنون بعد از گذشته ۴۳ سال به ۱۲۵ میلیون رسیده است.

خیام‌ نکویی گفت: از طرفی جمعیت کشور نیز ۲.۵ برابر افزایش یافته است اما تولیدات ما کفایت نیازها را نمی‌کند.

وی بیان کرد: امروز نیاز داریم در محصولات استراتژیک از جمله گندم خودکفا شویم و توصیه امام راحل و مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد لذا عزم خود را جزم کرده‌ایم تا در این دوره اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی رقم بخورد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به همین جهت یکی از نکاتی که در سفرهای استانی مدنظر ما قرار دارد اینکه از ظرفیت‌های بالقوه که قابلیت بالفعل کردن آن را داریم، حمایت کنیم.

وی افزود: استان خراسان جنوبی از ظرفیت‌های درجه یک در حوزه زرشک، زعفران، عناب و بسیاری از محصولات برخوردار است که باید این نقاط قوت را به ارزش افزوده حاصل از این محصولات برای مردم استان تبدیل کنیم.

خیام‌ نکویی گفت: با شناختی که از استان خراسان جنوبی دارم همیشه در چهار دهه گذشته از نیروهای این استان به عنوان انسان‌هایی باهوش، فرهیخته و با ظرفیت نام برده می‌شود که باید این افراد را به عرصه کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان طبق تاکید رهبر معظم‌ انقلاب نزدیک‌تر و با این استراتژی ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.

وی با بیان اینکه ما از همه ظرفیت‌های خود برای این حوزه کمک خواهیم گرفت افزود: وزیر جهاد کشاورزی نیز اعتقاد دارد این ظرفیت‌ها را باید در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی که کمتر مورد توجه واقع شده است، به حوزه دانش‌بنیان نزدیک کرد و امیدواریم در این سفر آنچه قول می‌دهیم در کمترین زمان ممکن عملیاتی شده و این سفر سبب خیر و برکت برای مردم استان شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز برای بازدید از چند طرح علمی، تحقیقاتی و شرکت در نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به خراسان جنوبی سفر کرد.

کد خبر 55212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =