رفتارهای اقتصادی دولت نباید سبب بی‌اعتمادی بازار به تجار ایرانی شود

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان خوزستان، یکی از مهمترین دلایل حضور پرقدرت رقبا در بازارهای منطقه را رفتارهای غیرمنطقی دولت‌ها در حوزه صادرات عنوان کرد و گفت: تداوم این نوع رفتارها سبب می‌شود بازرگانان نتوانند به تعهدات خود عمل کرده و رابطه تجاری موفقی با دیگر بازارها ایجاد کنند لذا دستگاههای اقتصادی ایران نیز باید با اصلاح رفتارهای خود از افزایش بی اعتمادی به تجار کشور خودداری کنند.

صادق سواعدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم اعمال سیاست‌های تشویقی در حوزه صادرات و بهبود وضعیت قوانین و مقررات موجود، افزود: متاسفانه رفتارهای اقتصادی دولت در حوزه مقررات و قوانین یکی از بزرگترین موانع موجود در حوزه صادرات است که باید تدابیر لازم برای رفع این نارسایی ها هرچه سریعتر اتخاذ شود.

وی بیان کرد: در برخی موارد، تاجر به سختی و با وجود همه مشکلات موجود یک بازار پرسود و ارزآور در کشورهای دیگر ایجاد می‌کند و موفق به عقد قرارداد هم می‌شود اما از لحظه تعهد تا انجام آن، قانون تغییر می‌کند و به یکباره صادرات یک محصول ممنوع می‌شود. باید گفت این قبیل رفتارها تاجر را در بازار جهانی بدنام می‌کند و اعتماد بازار به او را از بین می‌برد.

این کارشناس حوزه صادرات ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل حضور پرقدرت رقبا در بازارهای منطقه، همین رفتارهای غیرمنطقی دولت‌ها در حوزه صادرات است که سبب می‌شود بازرگان نتواند به تعهدات خود عمل کرده و رابطه تجاری موفقی را با دیگر بازارها ایجاد کند. علاوه بر آن به دلیل تعیین خسارت‌های قید شده، علاوه بر تحمل ضررهای مالی خود، مجبور به جبران ضررهای مالی طرف دیگر نیز می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی اهواز گفت: با یک نگاه کلی می‌توان گفت که مسئولان دولتی یا دانش و توان کافی برای اصلاح امور صادراتی را ندارند که در این صورت باید از فعالان واقعی بازار و بخش خصوصی کمک بگیرند و راهکارهای آنان را به کار ببندند و یا اساساً نمی‌خواهند به این شرایط سامان دهند که در آن صورت باید گفت حوزه صادرات، اولویت مسئولان اقتصادی نیست.

سواعدی با بیان اینکه لازمه رشد و توسعه اقتصادی، تحول در تولید و صادرات است، تصریح کرد: طبیعی است که تحریم‌ها مشکلاتی را برای اقتصاد ما ایجاد کرده، اما معنی آن این نیست که همه مشکلات ما ناشی از تحریم است، بلکه مشکل اصلی نبود زیرساخت‌های تولید که پایه و اساس ارتقا صادرات و ارزآوری است، می‌باشد.

وی افزود: توسعه صادرات نه‌تنها برای ما، بلکه برای همه کشورها مهم است، اما برای کشور ما که وابسته به صادرات نفت خام هستیم، این موضوع دارای اهمیت ویژه است. در حال حاضر توسعه صادرات غیرنفتی امری انکارناپذیر برای توسعه اقتصادی است و همواره تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.

سواعدی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود باید برنامه‌هایی را طراحی کنیم که راه‌های جدید و بازارهای جدید و ویژه‌ای بیابیم که در آنها کشورهای همسایه به‌عنوان بازارهای هدف اول مدنظر قرار بگیرند. 

کد خبر 55284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =