پرداخت ارز چند نرخی از جمله اشتباهات دولت‌های مختلف بوده است

عضو سابق اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان تهران با اشاره به تبعات مخرب پرداخت ارز چند نرخی بر بخش های مختلف اقتصادی، انجام این اقدام را از ابتدا به هیچ وجه کارشناسی شده ندانست و گفت: از آنجا که توزیع این نوع ارز عملاً هیچ نقشی در بهبود وضعیت معیشت و کیفیت زندگی دهک‌های پایین جامعه نداشته دولت باید با قدرت جراحی اقتصادی خود را که حذف کامل ارز ترجیحی یکی از اهداف آن است، ادامه دهد.

حسن رکنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم طراحی و اجرا تصمیمات درست در حوزه صادرات، توزیع ارز ترجیحی را یک اشتباه بزرگ و استراتژیک در حوزه اقتصاد دانست و افزود: چند نرخی کردن ارز یکی از اشتباهات بزرگ دولت های قبلی بود که نه تنها مشکلات موجود را رفع نکرد، بلکه کشور و اقتصاد را با چالش‌های جدیدی مواجه کرد.

وی بیان کرد: ما پیش از این نیز گرفتار چند نرخی شدن ارز شده‌ بودیم و در سال‌های اخیر نیز دوباره با در نظر گرفتن ارز دولتی مشکلاتی در این حوزه به وجود آمده که قطعا اصلاح این روند و حرکت به سمت ارز تک نرخی به سود اقتصاد ایران خواهد بود.

این فعال بخش کشاورزی گفت: ارز ترجیحی سبب از بین رفتن منابع کشور به طور عمده شد بدون آنکه نتیجه‌ مثبتی در اقتصاد کلان و بهبود کیفیت اقتصادی جامعه داشته باشد. در واقع با این اقدام، کالا با قیمتی بسیار کمتر از ارزش واقعی خود به دست مصرف‌کننده می‌رسید و این یعنی حراج داشته‌های سرزمینی و این کار به نقطه‌ای رسید که یک محصول استراتژیک مانند گندم حتی برای مصرف خوراک غیرانسان هزینه شد.

عضو سابق اتاق بازرگانی تهران ایجاد رانت را یکی دیگر از نتایج توزیع ارز دولتی دانست و اظهار داشت: اساساً وقتی ارز در جامعه‌ای دو نرخی می‌شود و امکان دسترسی به آن برای افراد مختلف، متفاوت است، رانت ایجاد خواهد شد. این فاصله قیمتی ایجاد شده بین ارز آزاد و ارز دولتی، خود به خود فساد مالی را به همراه دارد و توازن بازار را بر هم زده و بازار را نامتعادل می‌کند. نکته مهم اینکه حتی دهک آسیب‌پذیر جامعه نیز در این چرخه بیشتر صدمه می‌بیند در حالی که ارز به بهانه کمک به او دو نرخی شده بود.

رکنی با اشاره به لزوم حمایت از اقشار کم درآمد مردم در حوزه کالاهای اساسی، افزود: با توجه به مشکلاتی که مردم در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند، در این تردیدی وجود ندارد که دولت باید حمایت‌های لازم برای تامین مایحتاج مردم را در دستور کار قرار دهد اما باید این حمایت‌ها به شکلی انجام شود که هزینه‌هایش از فایده‌اش بیشتر نشود و بیشتر به نفع محرومین جامعه باشد.

کد خبر 55285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =