خودکفایی کشور در تولید غلات ضروری است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به تبعات نامطلوب ناشی از جنگ میان روسیه و اوکراین بر قیمت انواع غلات مصرفی دنیا، از دولت سیزدهم خواست با توجه به سهم بالای این محصولات در تامین غذای مردم و با هدف پیشگیری از بروز کمبود در چنین مواقعی برای کشور به فکر استقلال و خودکفایی در تولید انواع غلات باشد.

علی نقیب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تاکید بر ضرورت جهت‌گیری اقتصادی در موضوعات مختلف، افزود: در دنیای امروز کشوری می‌تواند به اقتصادی بزرگ تبدیل شود که با نگاه اقتصادی، بتواند از هر محدودیتی، یک فرصت اقتصادی برای خود ایجاد کند.

وی با اشاره به اثرات نامطلوب جنگ روسیه و اوکراین بر حوزه های مختلف سیاسی و اجتماعی بویژه در تشدید درگیری‌ها و تنش‌های اقتصادی بین اروپا و روسیه، اظهار داشت: این دو کشور بزرگترین تولیدکنندگان غلات در جهان هستند و تقریباً بخش اصلی غلات مورد نیاز در بازارهای جهانی را تامین می‌کنند. طبیعی است که با ایجاد تنش و جنگ بین آنها، قیمت غلات افزایش یابد و همین موضوع بر اقتصاد کشورهای واردکننده نیز اثرگذار باشد.

نقیب ادامه داد: در این بین، ایران نیز باید با بهره گیری از این تجربه، به فکر استقلال و خودکفایی خود در این محصولات باشد و از این تهدید فرصتی مغتنم برای طراحی و اجرای سیاست‌های مبتنی بر خودکفایی بسازد.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر نهاده‌های دامی، حمایت از تولیدکنندگان داخلی را امری ضروری دانست و تاکید کرد: اصلاح قیمت‌ها (ارزی و ریالی) می‌تواند یکی از اقدامات اولیه برای حمایت از تولیدکننده داخلی باشد تا ضمن تامین بازار داخلی، حتی بستری مناسب برای صادرات مازاد بر نیاز به تصویر بکشد؛ خاصه اینکه استاندارد تولیدی این محصولات در کشورهایی مانند هند و پاکستان به هیچ عنوان با استانداردهای وارداتی بسیاری از واردکنندگان همخوانی ندارد در نتیجه این دو کشور نمی‌توانند انتخاب خوبی برای واردکنندگان باشد.

نقیب گفت: برای موفقیت و تحقق سیاست‌های توسعه تولید باید در گام اول زیرساخت‌ها و عوامل مرتبط با آن به طور کامل فراهم باشد و در گام دوم نیز توانایی رفع موانع احتمالی را داشته باشیم تا در زمان خطر با مشکل جدی روبرو نشویم.

وی افزود: اگر بخواهیم موانع موجود در این زمینه را دسته بندی کنیم می‌توان به موانع ساختاری، اقتصادی، اجتماعی، مدیریتی و ارتباطات متقابل بین بخش کشاورزی و سایر بخش‌های اقتصادی و همچنین اعمال تحریم‌ شرکت‌ها اشاره کرد. بنابراین ما ابتدا باید زیرساخت‌ها و عوامل لازم را فراهم و بعد از آن موانع مذکور را برطرف کنیم تا بتوانیم در بخش کشاورزی شاهد توسعه باشیم.

نقیب در پایان بر لزوم توسعه زیرساخت‌های تزانزیتی تاکید و تصریح کرد: در کنار افزایش توانمندی کشور در تولید، زیرساخت‌های صادراتی نیز باید بهبود یابد خاصه در شرایطی که کشورها به دلیل وقوع تنش‌های مختلف، عمدتاً به دنبال راه‌های ثانویه و جایگزین برای رسیدن به بازارهای هدف و یا تامین نیازهای خود هستند.

کد خبر 55358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =